torsdag 10 juli 2008

Talesätt

Jag är lite smygfan av ordspråk. 2 ordspråk som jag verkligen fått bekräftat på sistone är :
1. Misstag gör vi alla, det är bara idioter som inte lär av dom.
2. Vansinne är att göra samma saker om och om igen och förvänta sig olika resultat.

Kan på en gång understryka att jag inte gillar order "idioter". I såna fall kan nog varenda människa klassificeras som idiot..ha ha ha.Men ack så sant den vise Einstein hade med sina talesätt. Orsaken till att jag kom att tänka på det här, är att jag läst en hel del bloggar på sistone ( har otroligt lite att göra på jobbet ). Det är väldigt många där tjejer har problem med killar. Dom blir behandlade väldigt illa tycker dom själv (jag säger inte emot).

Eftersom man lyckligtvis är en empatisk varelse så tycker man ju såklart synd om dom, samtidigt som man ser den röda tråden. Jag ser också t.ex. min bror göra samma sak, då han och hans tjej turats om att göra slut en sisådär40ggr senaste halvåret för att sen bli ihop igen ( "men nu är det slut på riktigt brorsan").

Det "tröttsamma" i det hela är att det alltid klagas på den andre parten medans många inte alls verkar reflektera över sin egen roll i det hela och det gör mig frustrerad då jag är mån om att människor ska må bra. Har sagt åt honom att sluta att vara ett "offer" och börja AGERA istället för att REAGERA. Framförallt agera annorlunda! Sen är det "strunt samma" om resultatet blir det man vill eller inte, bara man gör något. Det känns väldigt ofta bättre om man gör nånting än ingenting alls.

I mitt senaste förhållande ( som tog slut för ca 2 år sedan ) gjorde jag också samma misstag. Det som i princip förenade oss var som ofta sexet...hur nice är inte det när man grälat,och glömma bort vad som egentligen är problemet ? Men det botade ju bara symptomen, inte "sjukdomen" om man ska dra paralleller. Självklart blev situationen ohållbar till slut och jag agerade. Rejält.Sen att jag gjorde 20000000 grejer innan jag agerade som jag skulle vilja ha ogjort är en annan femma.Men jag lärde mig något som jag kommer ha nytta av resten av livet. Nämligen att jag är den som har makt över hur jag mår och ingen annan och det är ingen annans ansvar heller för den delen.

Så till alla tjejer/killar som känner sig nere vill jag bara säga, se själv till att du mår bra, och överlåt inte det ansvaret till någon annan ! Visst är det underbart om man får hjälp på vägen men se det som en bonus i så fall :=)

3 kommentarer:

Astriid sa...

Du har så rätt i det du skriver. Jag har också tänkt på det många gånger och jag försöker tänka positivt, även fått höra det. En del har sagt "det är så lätt för dej som är så positivt". Men neeej! Det är inte lätt, det är ju såklart nåt man får kämpa för.

Det är väldigt lätt att låta sej må dåligt, mycket lättare. Jag tror det är viktigt att ge sej en tid att "få må dåligt" för att sedan rycka upp sej.. Men det är som sagt lättare sagt än gjort. Och sen måste man kunna gråta ut och skratta åt sina problem. Göra dom mindre.

Nä, herregud vad jag ordbajsar. Bra tänkt iaf. Kram!

Ejjeliten sa...

Du har så rätt så och just det där med att må bra själv och inte lägga över ansvaret är nåt jag tjatar om och om igen till vänner - både killar och tjejer. Sen att jag kanske inte lever som jag lär är ju en annan femma. hehe.

Men sen ska man ju komma ihåg att många bloggars enda syfte är att fungera som en slags terapi där man skriver av sig och då blir det ju lätt att man skriver om sånt som man mår dåligt av - mest för att få ur sig det. :-)

Annars ett väldigt bra inlägg! =)

Kram

Douglas sa...

astriid: Nej det är verkligen inte lätt, kanske är det bara en lätt undanflykt för de "negativa". Det handlar däremot om HUR man väljer att se saker och ting. Väljer man det positiva, så blir det ens naturliga beteende till slut.

Visst ska man få må dåligt. Men det är många tror jag som inte skiljer på att bearbeta saker kontra älta saker.

Bra tänkt själv :=)
Kram !

ejjeliten Haha nä att leva som man lär är nog bland det svåraste som finns. Å andra sidan inget konstigt med det. När man ser andra tänker man logiskt, när man är i smeten styr ju också känslor.

Hur bra hand-i-hand logik/känslor går vet väl de flesta med ett uns erfarenhet...typ inte alls.

Mmm du har rätt i det där med ventilen. Tänkte bara på det där som jag skrev ovan, att det är stor skillnad på att bearbeta kontra älta och hur man väljer att se på saker.

Kram!