onsdag 16 juli 2008

Fikarast

"Brukar du raka pungen Douglas ?" frågar en av mina kollegor (oldboy) när jag och en annan kollega (släpfot) står i fikarummet. Haha det är ju inte direkt frågorna man brukar få i fikarummet på ett IT-företag. Jag har tom. slutat fika vid de "utsatta" tiderna eftersom jag inte tycker ämnen som komprimerings-algoritmer, hårddiskar, kompilatorer etc. etc. är så spännande att prata om.

Dock var ju den här frågan lite extrem åt det andra hållet. Det är tur att jag fikade med släpfot då han är den enda person som jag umgås med privat, annars hade det nog blivit en konstig situation...:=) Det finns ju en gräns mellan privatliv/jobb som jag i allafall håller när det gäller "vem som helst" på jobbet.

Å andra sidan är oldboy riktigt skön och mil ifrån "vem som helst". En snubbe på runt 55 som är hur avslappnad som helst och en riktigt stämningshöjare. Absolut en av dom som jag kommer bäst överens med.

Jag vet inte vad jag ska svara på frågan i inledningen, blir lite mållös. För även om släpfot och jag är riktigt bra kompisar är det här ingenting som jag skulle prata med honom om. Nog för att jag skulle kunna göra det, fast jag är inte riktigt säker på hur han skulle reagera. Nu ser jag dock att han också står och tittar på mig, lite nyfiken på vad jag ska svara."Jajamänsan, fast jag brukar låta tjejerna göra det" får jag i allafall ur mig fast på ett sätt så dom förstår att det sista inte riktigt stämmer :=)

Jag hinner knappt svara förrän nästa salva kommer från oldboy "brukar du raka runt hela paketet och varför rakar du dig ?".

Då kan inte jag (eller släpfot för den delen heller) hålla mig för skratt längre. Här känner jag någonstans att jag inte längre kan vara riktigt ärlig med mina svar :=) Så jag börjar skratta både för att skämta bort det pinsamma och för att oldboy verkligen ser så frågande ut. Han verkar genuint intresserad av svaren, som om han vore på studiebesök typ.

Så säger oldboy helt plötsligt ""jag tycker det är så avtändande med tjejer som rakar sig helt och hållet, det påminner mig om småbarn". Då kliver släpfot in, "jag pratade med flickvännen om det här och enligt henne så är nästan alla tjejer rakade som man ser i duschen på SATS".

Det hela slutar med att jag står bredvid och ser dom helt inne i diskussionen om ämnet. Själv är jag mest glad för att jag slapp svara på vidare frågor om min rakning...ha ha ha

Tydliggörande. Släpfot kallas så för att han alltid drar fötterna efter sig när han går. Även när jag inte ser honom så hör jag på avstånd när han kommer :=) Oldboy kallas så för att han är så gammal helt enkelt...ha ha ha.

2 kommentarer:

Astriid sa...

Been there, done that. Och nej, det är ingenting man diskuterar med sina kollegor. Hahaha! Jag fattar inte ens att någon har mage att fråga!

Du lyckades ju i alla fall ta dej bra ut situationen ;)

Douglas sa...

astriid :Haha nä det är ju onekligen lite udda...iofs bryr jag mig inte så mycket. Människor är ju så olika att jag inte längre blir förvånad över något.

Får helt klart vara glad att jag har talets gåva i såna här situationer.

Kram