tisdag 15 juli 2008

Mönster

"Du har alltid varit en person som ger människor mycket av dig själv. Det är kanske därför du alltid träffar tjejer som varit så nere. Dom behöver någon som ger, medan du alltid vill ge" säger chilenaren när vi pratar om mina ex. Mmm säger jag, medveten om att han har så rätt.

Det är lite deprimerande när jag tänker tillbaka på mina gamla förhållanden. Jag kan konstatera att jag inte har haft ett enda normalt förhållande i hela mitt liv. Självklart är det så med tanke på att de tjejer jag träffat som det har blivit någonting med alltid varit deppiga när vi träffats. Det har varit allt från förhållanden som tagit slut till nära anhöriga som avlidit när jag kommer in i bilden. Det har lett till att jag anpassat mig så mycket efter dom och tagit hänsyn till deras rådande omständigheter att jag glömmer bort mig själv och mina behov. Jag har tyckt så synd om dom och lagt mycket energi på att få dom att må bättre. För hur naivt det än låter, så vill nog de flesta killar vara prinsen på den vita hästen åt sin tjej oavsett om dom erkänner det eller inte...ha ha ha. Som jag skrev förut, den finaste present jag fått av en tjej var en "guldmedalj" i choklad som det stod "Nr 1" på. Jag var hennes "hero" och jag kunde gått på vatten för hennes skull...ha ha ha..pinsamt att man är så "lättlurad".

Så min roll har varit ( och den roll som jag också tagit på mig ) den där killen som får dom att må bättre, vara rolig, uppmärksam, påhittig och omtänksam. För är det något jag kan vara så är det just dessa saker. Jag har gett och gett och gett...tills jag varit helt uttömd. Soppatorsk. Batteriet har laddat ur. Så börjar klagomålen på att jag "inte är som förr". Nä det är klart att jag inte är, när jag knappt får något tillbaka. När jag velat ha spontansex eller lite mys har jag fått backa för att tjejen känt sig "lite nere pga. gamla minnen etc." och så tummar jag på mina behov. Vilket såklart i längden blir helt ohållbart.

Givetvis är det inte deras fel. Jag är inte heller ärlig i och med att jag säger att "allt är ok" när det är långt ifrån så. Dessutom tar jag ju på mig rollen som "the hero", när dom inte ens har bett om det. Istället tänker jag på att jag ska "rycka" upp mig. Så jag har mig själv att skylla också. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg, handlar man likadant får man alltid samma resultat.

Ser att det här inlägget är helt osammanhängande men det får vara så. Skriver det som kommer upp i mina tankar, dessutom lär det gudskelov inte publiceras någon annanstans än här på bloggen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det krävs helt klart "bränsle" för att inte få soppatorsk. För att prata i biltermer så Har jag hört att topplocket kan gå åt helvete om man kör utan bensin (har absolut inte råkat ut för det själv ;-) hehe)
Men det stämmer säkert i ett förhållande med.

Kram.
Ps. jag lovar att inte skriva inlägg 07.30 igen på semestern =)

Anonym sa...

menade så klart vatten (inte bensin), men du fattar vad jag menar =)

Douglas sa...

latja Det är luuuugnt, vet ju att tjejer inte kan något om bilar...he he he...skoja bara ;)

...sen att jag inte heller vet någonting om bilar är en annan femma :=)

Haha nä 07.30 är ju nästan straffbart, hoppas du har åtgärdat det och vilat ut.

Kram!

Arnie sa...

Det där med mönster är väldigt intressant. Att du tar på dig samma roll i alla dina relationer är inget fel, för det är ju sån du är, men att utgången blir det samma känns lite tragiskt. Man har sin personlighet men i relation till andra människor varierar den ständigt så det känns som ren otur att du alltid fått vara den som har gett mest.

Jag har lärt mig att det är bäst att vara den man är, alternativt försöka vara den man vill vara när man ibland är medveten om sina begränsningar. Och förstående, hjälpsam och omtänksam är jättebra egenskaper att ha i en relation. Behåll dem! Det är grundstenarna. Och bör inte utnyttjas, så låt ingen göra det heller.

Jag hoppas du hittar en tjej som har vett nog att inte utnyttja att du är en snäll kille. För det måste du förbli, det är ju dom vi gifter oss med tillslut. Och det här med att sitta o älta ett gammalt förhållande med dig känns näst intill respektlöst. Som att hon först och främst är ute efter att må bra och slippa vara ensam, inte att bygga en framtid med dig. Så mitt bästa råd är att förbli den du är, men var lite hårdare vid gallringen. Människor som är trasiga är rätt jobbiga. Ja lovar dig, hade Kollegan gett mig utrymme hade jag gnällt av mig fullständigt. Vilket jag aldrig gjorde med H. Då ville jag bara bygga... Det är en stor skillnad... Kram

Douglas sa...

arnie Mmm tyvärr var det så, att hon var oerhört deppig och att det i början bara handlade om att slippa vara ensam och ha någon som får henne på fötter.Sen när hon blev kär i mig, hade jag redan tappat gnistan/lustan.

Där slog du huvudet på spiken angående bygga/gnälla! Otroligt stor skillnad. Jag är snart redo att bygga och håller mig låååångt bort från trasiga människor.

Hmm det andra du skriver om måste jag göra ett inlägg av :=)

Kram!