måndag 21 juli 2008

Helikopter

En av de viktigaste sakerna för mig i livet är upplevelser, som sedan förhoppningsvis blir kvarstående minnen. Jag hade en sån upplevelse i helgen, och troligtvis kommer det bli någonting jag kommer minnas med en positiv känsla när jag sitter i min gungstol om ca 50 år.

När min käre far fyllde år förra året köpte jag ( med bror+mor ) en helikoptertur över Stockholm till honom i födelsedagspresent. Han har alltid drömt om att få flyga helikopter, och vi ville utnyttja turen till en dag när det skulle vara fint väder.

Så igår lyfte vi från Bromma flygplats. Fy fan vad skakigt det var i början kan jag villigt erkänna...ha ha. Man är inte kaxig 700m upp i luften när man sitter i "cockpiten" som är typ 1x1.5m. och det kommer en vind som "skakar" om helikoptern...Men efter en kort stund började jag vänja mig och kunde fokusera lite mer på att slappna av njuta.

Nog för att jag visste att Stockholm är en fin stad, men att det skulle vara SÅ fint från luften hade jag inte kunnat tro. Helt fantastiskt. Vi kretsade runt stan ett par varv innan vi flög ut till Vaxholm och kollade in skärgården. Grymt spännande, för nu låg vi på ca 100m och kunde även uppleva hastigheten. Det märkliga var att när vi var som högst (700m) kunde man inte känna den. Eftersom vi var så högt upp fanns ingenting man kunde använda som referenspunkt på marken. Det kändes som att vi nästan stod stilla, fast vi blåste på i över 200km/h.

Det här är något jag verkligen kan rekommendera varmt, och en aktivitet jag säkert kommer ta med en tjej på :=) ! Rätt romantiskt att sitta ihopklämda där bak hållandes varandra i händerna. Fast tills dess måste jag nog öva på att inte verka för nervös för att hålla masken. Hon måste ju självklart känna att jag är en kille att lita på om hon blir skakis...även om jag med all säkerhet kommer vara ännu mer skakis...ha ha ha

3 kommentarer:

Astriid sa...

Fan vad underbart!! Jag skulle lätt göra det. Även om jag också skulle vara skakis, jag skulle dock inte visa det. Haha!

Och på tal om inlägget efter... HERREGUD! Vad har din bror för nr? Haha! Jag skulle inte tacka nej till att vinna 10.000 euro. Det är jäkligt mycket pengar, gosh! Beroende på vad man ska göra med dom såklart.. Men tänk att inreda lite eller shoppa kläder! Lovely!

Ejjeliten sa...

Så det blir helikoptertur och Maldiverna för oss. Är det det du säger? ;-)

Douglas sa...

astriid :Haha svårt att inte visa när händerna svettas som en fontän...

Haha ja du...efter att ha gått igenom en skilsmässa och ett annat strulförhållande senaste året vaktar jag nog honom från kvinnorna ;=) Dom får gå via mig i så fall!

Shopping var...ett oväntat svar från en tjej..hi hi hi :=)

Kram!

ejjeliten :Så sant som det är sagt, den ordningen ;) Sa jag inte att livet med mig är ett äventyr...ha ha ?

Kram!