fredag 28 november 2008

Sista ordet är inte sagt...

Kommer in till kontoret och chefen sitter redan på plats. Vad har du för kompisar som kommer och försöker ta dig ifrån oss ? säger han skämtsamt. Vi hade pratat kort i telefon innan och jag hade förklarat läget precis som det var. Att jag inte ens letade efter ett nytt jobb när min kompis rekommenderade mig och att jag till slut fick ett bra erbjudande.

Ja jag vet, det är illa. Det värsta är att det inte ens är en tjej som är och drar i mig, och ändå ska jag lämna säger jag och vi börjar skratta. Sen förklarar jag får honom vad jag varit missnöjd med, vart jag ska jobba och även vad jag blivit erbjuden i lön. Bara för att vara ärlig. Har alltid haft en rak kommunikation med honom och han med mig och det är uppskattat. Han säger att han förstår mig helt och hållit.

Har du skrivit på redan ? frågar han och jag svarar japp, även om såklart inget är hugget i sten.Där tror jag att han kunde skönja en viss tveksamhet i mitt beslut, för då säger han Ja du vet,min målsättning är att ha dig kvar, det vill jag att du ska veta. Jag ska prata med projektledarna och kolla om vi kan stoppa in dig i ett utvecklingsprojekt. Det här med lönen ska vi nog kunna se vad vi kan göra åt. Är det ok om jag återkommer imorgon(läs idag) eller senast Måndag ?

Jag blir rätt ställd och svarar javisst, det går bra. Jag som ville ha allt klart innan helgen. Helst hade man ju velat (och det jag också trodde) att han sa, ja jag förstår dig och önskar dig verkligen lycka till !

Nu är jag istället helt kluven. Har ju liksom varit inställd på att sticka iväg och nu blev det så här ? Hade inte en tanke på att han skulle komma med motbud med tanke på att vi hade lönesamtal för typ 3 månader sen.

Jag lär återkomma i frågan.

6 kommentarer:

Supergirl sa...

Känner man sig inte lite lurad då, om de nu är beredda att betal mer när någon annan vill ha en. Borde man inte direkt få den lönen de tycker man är värd?
Jag hade blivit lite put då iaf, fast jag kanske bara är naiv.

Douglas sa...

Supergirl: Njae jag tycker inte att du är naiv ;=)

Jag har haft liknande tankegångar. Måste man säga upp sig för att folk ska reagera istället för att visa uppskattning direkt ?

Eller så kanske man ska inse att det fungerar såhär i arbetslivet...? Man måste liksom slå sig fram och kräva...ha ha

Kram!

Blingbling sa...

Byt arbetsgivare. Det är nyttigt. Fast är det en bransch som påverkas av finanskrisen, ja då ska du nog tänka igenom det en gång till. Jag borde också söka mig nåt nytt. Jag har varit på samma tjänst i 3 år nu och på samma företag i 6 år. Ska i alla fall scanna marknaden :)

Yrsa sa...

Oj, men du.
Njut av att vara hett villebråd!

Så får du ta dig en funderare om ett nytt erbjudande kommer.

Kram

Anonym sa...

Lönekriget har börjat ;-)

Lycka till!
Kram.

Douglas sa...

Blingbling: I och för sig tycker jag inte man ska byta för bytandets skull. Jag menar, hittar jag rätt kan jag säkert jobba där resten av livet. Man ska inte underskatta vikten av att ha ett lovely jobb.

Kram!

Yrsa: Ja vi är hett villebråd i min bransch nu :=) Kan dock vänta fort...

Kram!

Latja: Haha ja nu j*vlar ska jag marschera in med en stridsvagn till chefen och förklara krig ;=)

Kram!