lördag 1 november 2008

Fiskerapport

Igår blev jag än en gång påmind om varför jag aldrig riktigt fastnat för fiske. Eller ens varit det minsta nära. Det var K A L L T kan jag lova. Hittade inte min "skoteroverall" så det fick bli reservstället, som visade sig vara helt värdo. Inte blev det bättre när jag märkte att jag fått med mig 2 högervantar och att jag klev rätt in i en vattenpöl så fort vi klev ur bilen.

Jag kan lova att nästa gång jag ska med kommer jag gå ner till någon affär som säljer kläder för friluftsliv och köpa det varmaste som finns. Kriteriet på kläderna ka vara i nivå med att jag ska kunna åka till Nordpolen, ta ett dopp i ishavet med kläderna på och ändå inte frysa när jag kliver upp om det så är stormbyar...ha ha ha.

Nä ska jag ut och fiska igen ska vädret vara fint och soligt. Behöver kanske inte vara som i Tobago, men varmt ska det vara. Det är väl ungefär som med dykning. Där ska vattnet vara så varmt att man kan ha på sig en t-shirt när man dyker. Har liksom ingen lust med dom här iskalla erfarenheterna som bidrar till ofrivilligt preventivmedel i typ ett år innan alla kroppsdelar tinar upp och visar livstecken...

Men ändå..var det riktigt skoj ! Naturen i Trosa skärgård var väldigt behaglig och fin. Det regnade inte så ofta och vinden häll sig lugn. Även fast jag och kompisen i princip tömde en whiskyflaska blev vi inte så mycket varmare...däremot fullare ;=) Gick ju rätt bra när vi skulle bogsera in brorsans och deras båt (soppatorsk) och vi åkte in i en smal kanal. Vet inte hur många båtar kompisen styrde in i. Rövarhistorier var det gott om också.

En intressant grej med fiskenördarna är hur deras fiskar de fångat genom åren blir större och störr för varje år :=) Den där 8kg:s gäddan kompisen drog upp för ett gäng år sen var igår helt plötsligt runt 10kg och 30cm längre...ha ha ha. Samt att alla fiskar dom tappar "kändes som en stor".

Ytterligare en positiv sak med fiskandet var den helt sanslöst sköna varma duschen jag tog när vi kom hem. Stod som fastlimmad på golvet samtidigt som dom varma strålarna strilade nerför min kalla kropp. Kunde ha stått där i en evighet kändes det som.

Just det, glömde nästan. All min tur när det gäller fiske var som bortblåst. Fick inte en fisk(!). Å andra sidan, så fick vi 2 fiskar sammanlagt så att jag blev utan var inte så oväntat.

5 kommentarer:

Anonym sa...

När storfiskarn talar om, hur stora fiskar han fått.. ja då räcker armarna inte till, då skarvar han som han vill.. Eller nåt ;-)

Jag gillar att sitta en sommarmorgon nere på bryggan och fiska, men då väljer jag ju en solig dag, haha
Nä, jag är ingen naturmänniska även om jag ibland skulle vilja det.

Kram på dig.

Yrsa sa...

Jag gillar att vara ute i naturen även om det är kallt. Det gälle rsom sagt att ha bra kläder för annars förstör det hela upplevelsen. Men fiske är inte min grej. Det händer ju inget! Man bara sitter! OCh min rastlösa själ måste ha lite action...

Men du får minnas de härliga rövarhistorierna och den sköna duschen efteråt som kanske tinade de frusna kroppsdelarna något ;-).

Kram
ps. drömde om dig inatt...tror det är ett tecken på att jag bloggar för mkt *S*.

Douglas sa...

latja: Haha nä eller hur ;=) !!

Jag är nog som du. Förut när jag hängde på brorsan tog jag alltid med mig en bekväm campingstol, tog fram en cigarr och bara satt och njöt. Oftast var det han som fick säga till när det nappade.

Kram!

yrsa: Ja det är samma här. Är det inte bra väder blir jag grymt rastlös för då finns ju inget annat att tänka på...

Ja jösses den där duschen var sagolik. Blev ju lagom pigg efteråt och jag somnade snabbt kan jag lova ;=)

Haha det måste ha varit en mardröm!

Kram!

Astriid sa...

Haha, ja, att fiska så här års är ju faktiskt lite i kallaste laget, haha! Men på sommaren är det underbart. Antingen att stå nere vid en älv i norrlands skogar eller i en snabb motorbåt så att man får "leka" lite emmalnåt :P

Bra att du hade roligt ändå. Men jag blir lite ledsen när jag hör att ni dricker så där i båten.. Livsfarligt juh! Crazy bithces!

Undrar vad du ska ha på dej i nordpolen då om du ska ha det där i sverige, haha :P

Kram

Douglas sa...

astriid: Ja vi snackade om att åka upp till Norrland kanske nästa sommar. Har aldrig varit där.

Oj men en SÅ stor flaska var det definitivt inte. Det kanske jag borde ha klargjort. Jag är rätt noggrann med sånt där.

Jag kollade in på naturkompaniet och där fanns det VARMA kläder ;=)

Kram!