onsdag 15 oktober 2008

IQ-test

Dom här testen jag gjorde när jag fick mitt nuvarande jobb var onekligen intressanta. Bestod av många delar och det framgick ganska tydligt vilka jobb som inte skulle passa mig.

Det fanns ett avsnitt när man såg en utvikt figur i 2D, och sen skulle förklara vilken figur det skulle bli om man vek ihop den till 3D. 12 såna frågor var det som skulle lösas på 12 minuter. Jag hann med 2...och hade fel på den ena...ha ha ha. Kändes som att jag hade kunnat sitta till julafton utan att få ihop dom där figurerna. Tydligen så är folk som ska bli arkitekter riktigt duktiga på det där eftersom dom har en visuell förmåga att se hur saker och ting kommer bli i rummet. Fick betyg 1 av 9. Så ni kan ju tänka er hur fint jag har möblerat hemma..."ja det där bordet passar nog in jättebra"...ha ha ha

Projektledare är nog inte heller någon hit för mig. Fick en del uppgifter när man skulle organisera en viss arbetsuppgift. Fick typ 3 av 9. Föga överraskande då jag är rätt virrig av mig.

Fast den flummigaste var när man fick titta på en teckning och sen skriva ner allt man såg. Fanns typ 25 rader som man kunde titta på. Jag fyllde väl i en 6-7. Trodde jag skulle få bättre med tanke på att jag har rätt mycket idéer och livlig fantasi.

Inte helt oväntat gick det bättre när jag skulle göra de test som hade att göra med logiskt tänkande. Satte alla rätt på testet när man skulle gissa nästa nummer i en given talföljd. Fanns 25 talföljder och jag var tydligen den första som hade alla rätt ;=)

Gjorde sen ett test när man skulle säga vilken figur som kommer härnäst i en följd alternativt vilken figur som inte passar in bland de andra. Fick betyget 8 av 9.

Slutligen var det ett test där man skulle ange en massa synonymer till ord, ungefär som på högskoleprovet. Fick 7 av 9.

Allt som allt tog detta runt 4h. Till detta kom alltså sen ett samtal med en psykolog som tog 1.5h plus intervjuer med en himla massa personer. Allt detta för ett jobb som systemutvecklare?

Det dråpliga i det hela att när jag sen fick jobbet gjorde företaget tvärtemot det som psykologen hade kommit fram till :=) Typ satte mig att jobba på en grej helt ensam, utan någon som helst introduktion. Fast det under samtalet hade kommit fram att jag är mycket social och gärna har folk omkring mig och tycker om att jobba i team.

6 kommentarer:

Astriid sa...

Intressant! :) Jag har aldrig gjort något IQ-test.. Vet fasen inte om jag vågar, tänk om jag skulle få noll på alla? :S Haha!

Anonym sa...

Kan inte låta bli att undra hur dina chefer tänkte? De måste ha blandat ihop dig med någon annan.
En person som nu finns någonstans på ditt jobb och retar gallfeber på sina kollegor eftersom han egentligen är en ensamvarg =)
Men de här testen är spännande, fast jag skulle nog tänka som astriid =)

Douglas sa...

astriid :Haha nä det är nog ingen risk att någon får 0. Har hört någonstans att man måste ha en IQ på 30 för att kunna gå i allafall, så då borde man vara safe ;=)

Kram!

latja :Ja det kan man ju verkligen undra ??? Lägga ut en massa pengar på såna här test och sen i princip inte följa resultaten ?

Haha kom direkt att tänka på de 2 jag satt bredvid apropå kollegor som är ensamvargar men satt i en grupp och retade gallfeber på folk.

Kram!

Yrsa sa...

Hur gick det på intervjuerna?
Är jättenyfiken =).

Kram

Zinnie sa...

Ja hm skulle man våga göra ett sånt test? Fast jag är så sjukt nyfiken så jag skulle nog vilja göra dem.
Låter lite kul att få testa sådana test eller?

Ja hur gick intrervjuerna?

Douglas sa...

yrsa :Det gick blandat. 7.5/10 poäng ;=)

Kram!

zinnie :Jo sådana test är rätt skoj. Dock lite jobbigare när det handlar om huruvida man ska få ett jobb eller inte...Svårt att inte drabbas av lite prestationsångest.

Särskilt när jag vantrivdes på mitt dåvarande jobb och kände att jag MÅSTE därifrån.Då blev det otroligt viktigt för mig att prestera bra.

Finns ett litet test på http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html som dock bara behandlar det logiska tänkandet.

Kram!