lördag 26 februari 2011

Kort sammanfattning av Thailand

Har varit hemma i en vecka nu och det känns helt ok. 11.5h flygresa klarades av galant med Angry Birds (Billie jag har 3 stjärnor nu på ALLA banor på level 1 till 11...;=) )och första 7 avsnitten av Solsidan säsong 2. Trots att vi flög 18 lokal tid lyckades jag hålla mig vaken hela resan så jag har inte lidit av något jetlag överhuvudtaget.

Att vädret har varit svinkallt var ju föga överraskande men jag har ju fått min del av värmen för ett tag så det är lättare att ta. Jag och kompisarna har även börjat prata om att åka till Malaga 1 vecka i slutet av Juni och då har man ju ytterligare något att se fram emot. Viktigt med dom där "morötterna" tycker jag.

Den här resan var riktigt nice. Även om jag och kompisen är olika på vissa sätt var det inga problem att resa tillsammans. Vi har ju aldrig gjort något sånt här innan så det var ju lite funderingar hur det skulle gå innan. Ett område där vi är helt olika dock är det här med stress. Jag avskyr verkligen att stressa medans han är en sån där som ska hinna med allting och komma till flyget typ 1min innan gaten stänger...ha ha ha. Dessutom är han helt usel på att passa tider vilket jag kan tycka är respektlöst. Men vi hade dock riktigt kul ihop, inget snack om den saken.

Sen var väl Thailand så som jag mindes det från när jag var där senast 2007. Jobbiga försäljare som ska blåsa en och rycka i en parti och minut om man nu inte beger sig ut från fastlandet. När jag kom tillbaka från Phi Phi till Krabi så tog jag en Tuk Tuk till hotellet. Jag sa till honom I paid 100 bath to get here and thats the price I pay to get back. Ok ok svarade han. Sen visar det sig att han kör mig till fel hotell och när jag påpekar det för honom säger han Then it is 200 bath eftersom han tyckte att hotellet låg längre bort än han trodde. Just sånt där kan jag bli sjukt irriterad på. Att dom hela tiden ska ha pengar av en. Yeah yeah svarade jag honom. När vi sen kom fram till hotellet gav jag honom 100 bath. No it's 200 bath säger han. Forget it, that is what you get svarar jag bestämt, hyfsat less på deras sätt och tar min väska och knallar därifrån. Och tyvärr är det lite den bilden av Thailand jag har. Ska man till Thailand råder jag definitivt att åka till öar för där lyser dom här jobbiga försäljana med sin frånvaro.

Sen tycker jag nog också att Thailändare inte känns riktigt genuina heller. Det är oftast leenden och trevligt beteende så länge man betalar. Nu tror jag iofs verkligen inte att de Thailändare man stöter på vid turistorterna är typiska. Det bästa är ju att det är väldigt billigt när man väl är där plus att det i princip är solgaranti ;=) Min resa gick på 12k allt som allt och då bodde vi på rätt bra ställen. Mitt råd är definitivt att bara boka en flygstol och typ 2 nätter på hotell för att sen ta det därifrån. Det är riktigt nice att åka runt och uppleva olika ställen. Åker man dit flera gånger vet man ju vart man ska åka och vad man ska skippa.

5 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Håller med, flygstol är det bästa, till och med inom Europa. Man får betydligt bättre hotell och kan pruta massor och man kan åka därifrån o uppleva andra ställen. Det där med att alla tycker Thailändare är så trevliga... jag tycker lit som dig, så länge man betalar! Du verkar ha haft det toppenbra, det glädjer mig, men glöm för fanken inte bort mig nästa gång ;)
PUSSSSS

Fröken Svensson sa...

Var håller du hus Dogge? :( PUSS

Douglas sa...

Fröken: Haha vi är ju faktiskt HELT överens då i denna fråga ;=)

Just nu håller jag hus i soffan ;=)

PUSS!!

Janet sa...

Well,här har du både hunnit komma hem och rumstera om i bloggen utan att jag har hängt med.

Välkommen hem lite såhär i efterhand då och ny morot till sommaren låter ju inte fel nååååååånstans asså ;)

We like morötter lixom ;P

*krama*

Douglas sa...

Janet: Ja det är snabba ryck här ;) ! Bloggen behövde en ansiktslyftning så det fick bli så här.

Nä morötter tycker vi om ;=)

Kram!!