söndag 6 mars 2011

Träningsvärk !!

Jag förstår mig verkligen inte på dom som tycker att träningsvärk ”är skönt”. Jag tycker bara det är jobbigt, men vi spolar bandet tillbaka ca 2 veckor för att ge en bakgrund.

Då kom jag hem från Thailand. Ni som följt mig ett tag vet ju att jag tycker att semester = träningsfritt. Dock var jag inte sådär jättebegåvad när jag 2 dagar efter hemkomst skulle göra en genomkörare på löpbandet. Sprang 1 mil i lagom tempo men där sista kilometern skulle avverkas på < 4min för att komma under 50 min. Det fixade jag men dagen efter kände jag att jag hade slagit upp en skada vid höften och hade riktigt ont i knät också :=(

Som tur är hade jag i Torsdags en tid hos en kiropraktor och för att göra en lång historia så bestod hans förslag av att jag skulle skippa löpningen i 1 vecka och käka Voltaren (inte vanligt att en Kiropraktor rekommenderar det kan jag säga!) OCH framförallt träna knäböj och marklyft och vara grymt noggrann med att stretcha höftböjaren och musklerna kring bäckenet.

Just dom 2 övningarna är fantastiskt bra. Knäböj känner nog de flesta till hur man gör. Marklyft är kanske inte lika känd men i allafall nånting jag gjort en hel del förut. Det är nog den jobbigaste (och bästa !) övningen (eller vad säger du Sussi ;=) ? ). Jag vet inte hur många muskler den aktiverar men många är det kan jag säga. Man måste ta i rätt rejält för att få upp stången och dessutom ta i minst lika mycket på nervägen eftersom man måste hålla emot. Nåväl, resultatet är att jag körde båda igår med relativt lätt belastning och har så sjuuuuk träninsvärk nu i häcken och låren…ha ha ha. Seriöst, jag kan knappt böja mig ner och det känns när jag tom. sitter. Tur att jag har höj och sänkbart skrivbord på jobbet ;=)

Och för att återknyta till rubrik och inledningen finner jag ingenting i det här tillståndet som jag betecknar som ”skönt”. Många tycker det är skönt med träningsvärk eftersom dom tycker att det känns bra att veta att träningen gett resultat. Detta vet ju jag att det gett i allafall så jag klarar mig bra utan den här vetskapen ;=). Jag tycker bara det här känns jobbigt.

Hur resonerar ni kring det här med träningsvärk ?

4 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Skönt? Nja.. men ett tecken på att man verkligen använt kroppen (eller att man är otränad hahaha). Undivker gärna det iaf :)
PUSS

Marre sa...

För mig är träningsvärk "gott-ont", alltså jag gillar träningsvärk. Marklyft är nog det värsta man kan göra träningsvärksmässigt, jag kör marklyft regelbundet men får ändå träningsvärk varje gång och den håller i sig länge!! Nu har jag inte kört marklyft på ett halvår så kanske bör jag återkomma med vad jag tycker om träningsvärk om en vecka när jag kört lite marklyft igen... ;)

Anonym sa...

Träningsvärk är ont-skönt =)
Jag vet att jag inte maskat samtidigt som jag förmodligen har slarvat med att stretcha efteråt ;-)
Kram

Ps: Härligt med nytt utseende här med. Med våren måste vi ju ha lite nytt =)

Douglas sa...

Fröken: Hahaha du insinuerar väl inte att jag är otränad nu va...i såna fall måste jag straffa dig ;=)

Pusspuss !

Marre: Välkommen ! Mmm det är nog den tyngsta övningen. Sjukt vad det tar och det är som du säger i princip omöjligt att slippa träningsvärk efteråt.

Haha ja jag lyssnar gärna på en rapport när du kört ;=)

Kram!

oskrivnablad: Haha nä det är bara ont...;=) Och det där med stretch, hjälper det verkligen speciellt mycket ?

Ja jag blev inspirerad av din coola layout och kände att det är dags att byta !

Kram!