lördag 26 mars 2011

Intervjudags !

När man har det bra på jobbet blir man väldigt påmind om HUR viktigt det faktiskt är att trivas. Sen jag kom tillbaka från Thailand jobbar jag i ett projekt som jag jobbat i förut och dagarna bara flyger förbi.Och hela arbetssituationen känns tillfredsställande. Jag har ingen ångest alls över att gå till jobbet och dessutom får jag bla. jobba med den kollegan som jag gillar bäst.

Apropå jobbet så ska jag i veckan som kommer börja intervjua folk. Har ju aldrig gjort det förut så det blir en ny erfarenhet. Jag har väldigt lätt för att prata med okända människor så det ska nog inte vara några problem. Min del i det hela blir att i 1:a hand försöka utvärdera kandidaternas tekniska kompetens.

Givetvis kommer den första frågan vara huruvidan kandidaten är djurgårdare eller aik:are. Är det SÅ illa blir det ju till att avsluta intervjun direkt ;=) Får jag däremot in en Hammarbyare kommer kandidaten givetvis få vind i seglen från mig. Då blir det till att fixa 2 drinkar och prata gamla minnen och givetvis ge h*n högsta betyg ;=) Pratade med en kompis igår och när jag nämnde det här med att jag skulle intervjua hade han många "bra" förslag på vad jag skulle fråga. Dock censur på det i bloggen ;=)

Nämen ärligt talat så kommer jag nog att vara väldigt hård. Även om jag som sagt har fokus på det tekniska så kommer jag att försöka ta reda på vad för sorts person jag har att göra med. Jag tycker vi har anställt en del minst sagt märkliga personer...ha ha ha.

Har NI några bra tips på frågor som man kan ställa ;) ?

4 kommentarer:

Pettiwoman sa...

Inga klyschfrågor om bra och dåliga sidor. Fråga istället varför ni ska anställa just den personen :o)

Som chef har jag haft en del intervjuer och ärligt talat säger magkänslan väldigt mycket. Och handslaget.

Sen tycker jag ju att de ska veta en del om företaget. Så fråga det. Hur pålästa och hur stort intresse har de egentligen?

Lycka till vännen :o)

Kram

Fröken Svensson sa...

Skulle säga det Pettiwoman sa. Hon har tagit med allt det viktiga tycker jag =)
PUSS!

Singelsussi sa...

Jag håller med ovanstånde Jag har också märkt att det är viktigt att fråga varför personen ifråga vill jobba just på det här företaget i fråga och varför dom söker den tjänsten så att man får veta om det är någon som är verkligen motiverad och peppad eller som bara söker för att ha ett jobb vilket som helst.

kram

Douglas sa...

Pettiwoman: Mmm jag håller med dig, magkänslan är den jag lyssnar på mest.

Apropå frågor tänkte jag mer på lite annorlunda/udda frågor. Klyschorna struntar jag också i ;=)

Kram!!

Fröken: Ja ni är båda mycket kloka tjejer ;) !

PUSS!!

Sussi: Japp 2 personer kände jag faktiskt direkt att jag inte tyckte de verkade intressanta av denna anledning. De verkade liksom ta vilket jobb som helst.

Kram!!