torsdag 17 februari 2011

Similan Islands

Loggade ur från civilisationen i Söndags kväll och åkte ut på havet till en ögrupp som heter Similan Islands (kom hem igår). Ögruppen består av 9 mindre öar och man kan välja att bo på båt/tält/bungalow. Båt är uteslutet för min del (gillar inte så mycket OM det skulle få för sig att gunga). Bungalow måste man i princip alltid boka i förväg. Dock hade vi vansinnig tur och kunde uppgradera från tält till just en bungalow när vi kom fram. Och enligt vad jag fick höra från dom som tältade var det ett bra val ;=)

Nåväl, det var faktiskt ett av de finaste ställen jag har varit på i hela mitt liv. Så vansinnigt fina stränder och klarblått/turkost vatten som ser otroligt inbjudande ut. Sanden var finkornig som mjöl och jag kom på mig en gång sittandes på stranden och lät sanden rinna mellan fingrarna helt fascinerat. Vattnet var riktigt varmt, säkert 27-28 grader (svalkade knappt när man hade solat och hoppade i). Det här är ett ställe som jag garanterat kommer åka tillbaka till, gärna med flickvän. Nog finns det en del luriga(läs nasty...ha ha)) saker man skulle kunna göra (hmmm tält kanske inte är så dumt ändå....hi hi hi). Dessutom räknas det här till ett av de 10 bästa dykområdena i världen, men det blev inget sånt denna gång och det är också ett skäl till att komma tillbaka. Däremot snorklade vi en hel del och det var som att simma omkring i ett akvarium med idel färgglada fiskar på en armlängds avstånd. Mest spännande var när det helt plötsligt kom en sköldpadda simmandes. Så sjukt coolt ! Såg även en bläckfisk som skiftade färg. Från att ha varit kritvit och väl kamouflerad blev den plötsligt mörk när den lade sig på ett korallrev/sten (eller vad det nu var). Först undrade vi vart den ljusa hade tagit vägen innan vi fattade att den skiftat färg.

Det var rätt kul att se alla killar som fick stå och plåta sina flickvänner. På stranden, i vattnet, på klippor, liggandes i alla möjliga poser ha ha ha. Jag fattar verkligen inte vad som är så kul med det. Men men, jag kommer ihåg brorsdottern när vi var på Aruba förra året, hon var likadan.

Alltså, om man åker någonstans till Thailand och har chansen att åka till Similan är det ett måste. Det är rena rama kontrasten mot crazy Patong. Jag gillade också att så lååååångt ögat kunde nå såg man inte en enda försäljare. Här blev man lämnad ifred på samma sätt som Aruba och det var så lugnt och behagligt. Semesterna absolute höjdpunkt so far.

Nä nu ska jag upp och packa. Om 1.5h kommer min taxi som ska ta mig till piren och sen ska jag ta en färja till Phi Phi Islands. Kompisen å sin sida ska besöka en tjejkompis i Bangkok i 2 dagar och ska väl festa med hennes modellkompisar hoppas han ;=) Han har sett dom på bild och är lagom uppspelt...ha ha ha. Själv ser jag fram emot 2 dagars ytterligare lugn och ro med sol/strand och chill.

2 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Åhhh jag såg det framför mig nu då du beskrev stället. Jag vill dit, NUUU, helst i går! Måste ju bo billigare så jag kan resa, det är ju så underbart! MIn familj har pratat lite om att åka bort i jul iaf, men det är ju hundra år dit hahaha. Jag har hört talas om det där stället så många ggr och nu fick jag det verkligen beskivet i känslor. Tack för det :)

PS) Jag är fortfarande bitter för att du lämnade mig hemma. MEN.. jag är stolt över dig att du verkar hålla dig i skinnet som inte många killar där gör ;) DS)

PUSS!

Douglas sa...

Fröken: Mmm håller med dig. Kommer definitivt inte skära ner på resandet bara för att jag köpt lägenhet. Har jag inte råd säljer jag lägenheten rakt av. Det är såna här resor man vill unna sig och uppleva. Det berikar ens liv så otroligt mycket.

Jag vet jag vet jag vet att jag handlade helt fel som åkte utan dig, mitt samvete gnager mig dagligen...men det var som sagt pga. allt omoraliskt som sker här ;=)

Jajamän du kan vara MYCKET stolt över mig då jag verkligen har hållit mig i skinnet ;=) !!

PUSS!!