torsdag 10 december 2009

Det meningslösa våldet

Har pratat med en av mina kompisar som var med när jag var ute förrförra helgen med några från mitt gamla innebandylag. Det var en kväll när jag gick hem lite tidigare än de andra och tydligen hände det en del efteråt som jag fått reda på för några dagar sedan.

Kompisen (A) och en annan kompis (B) till mig satt på en bänk på Kungsgatan efter stängningsdags. Dom var lite berusade och vilade. Plötsligt och helt oprovocerat kommer det fram 4 personer och börjar sparka och slå på dom. A klarade sig ganska bra, men det gjorde inte B. Brutet näsben, hjärnskakning och 7 tänder åt helvete.

Har pratat med honom och det var inte lite bitterhet i rösten kan jag säga. Frågade honom om han hade tjafsat med någon inne på stället. Det hade han inte och jag tror honom. Jag och mina kompisar är inte direkt våldsamma. Han hade bara känt en rejäl smäll i bakhuvudet när han satt där på bänken och när han vaknade till låg han i ambulansen.

De tankar som rörde sig i mitt huvud när jag pratade med honom var inte dom trevligaste när jag hörde hans berättelse och jag väljer att censurera dom. Jag väljer istället att fokusera på att stötta honom. Jag tänkte åka över i helgen och hälsa på och visa mitt stöd. Det behöver han mer.

9 kommentarer:

Singelsussi sa...

Fy fan vad läskigt! Vad ledsen jag blir. Vet inte vad jag ska säga efter en sån sak. Så onödigt. Bra att du tar hand om honom.

Pettiwoman sa...

Jag finner heller inga ord men blir så förbannad och trött på att det verkar bara blir värre och värre.
Tidigare trodde jag det bara var sånt som hände i större städer men efter att min lillebror blev rånad och misshandlad hemma i den lilla hålan jag är ifrån förstår man att det finns överallt numera.

Var rädd om dig och ta hand om din vän!

Kram

Varför vara perfekt.. sa...

USCH! Inte roligt alls! Har en bekant vars lillebror va på besök i gbg för några år sedan, och också helt oprovocerat blev nersparkad på gatan... och hela ansiktet förstört...... jag fattar inte hur man kan bete sig så!!

Astriid sa...

Men vad fan är det för fel?! Förstår att dina tankar lätt blir onda. Tycker dock att du gör helt rätt i att fokusera på honom istället. Det värsta är att dom här antagligen inte fattar vad dom faktiskt har gjort. Dom har förstört så sjukt mycket för dom här killarna, särskilt en då kanske.. Det kommer antagligen ta lång tid innan dom/han kommer känna sej trygg att gå ut igen, etc.

Min fd klasskompis kille dog på just det sättet. Sjukligt samhälle.

Ta hand om honom OCH dej!

PPG

Fröken Svensson sa...

Att fokusera på rätt saker är viktigt och det gör du! Förstår alla inblandades ilska, det där är ju helt sjukt och idiotiskt att man kan gå på någon helt oskyldig! Men det viktigaste är att han får stöd nu och då har han tur som har en vän som dig.
KRAM!!!

Yrsa sa...

Usch jag ryser när jag tänker på det.

Ta hand om din vän.

Ta hand om dig.

Livet tar konstiga svängar och jag antar att du funderar på vad som hade hänt om du hade varit kvar.

Stor kram

M sa...

En kompis man blev också misshandlad, även där helt oprovocerat, för ett tag sen. Han var på väg hem efter en utekväll och stötte på ett helt gäng som gav sig på honom och sparkade och slog. Man blir verkligen asförbannad. Vad f*n är det för fel på folk?!

Anonym sa...

Fan vad arg jag blir när jag läser om såna här händelser. Så meningslöst!! =(

Douglas sa...

Sussi: Verkligen läskigt. Nu är ju inte jag en av hans närmaste vänner så det finns andra som tar hand om honom. Dock är han tillräckligt nära för att man stöttar honom.

Kram !

Pettiwoman: Jag blir mest trött på att vi har ett samhälle där sånt här överhuvudtaget tillåts att ske. Hoppas brorsan har hämtat sig !

Kram !

VVP: Fy fan vad vidrigt. När man hör om sånt där tycker man att piskrapp och allmän bespottning kanske inte alls är så tokiga straff.

Kram!

Astriid: Det är ju hyfsat skrämmande att nästan alla som kommenterar känner någon som råkat ut för något i den här stilen. Och just det där med att det finns folk som inte ens överlever sånt här har jag försökt att förklara för kompisen och på så sätt få honom att "inse" att han kommit billigt undan relativt sett.

Kram !

Fröken Svensson: Mmm även om man har Neandertalar-aktiga tankar är det skönt att kunna tränga undan dom och som sagt fokusera på det som hjälper honom.

Kram!

Yrsa: Jag tror att alla vi som var där har såna funderingar. Värst lär det ju vara för hans brorsa som tjafsade med honom och lämnade honom kvar.

Kram!

M: Som sagt, piskrapp och avhuggna fingrar/händer kanske inte är så dumt i allafall...

Kram!

K: Verkligen helt sinnessjukt !

Övertala kärleken att alltid ta taxi raka vägen hem om han är ute. Det kan du också göra för den delen ;=)

Kram!