tisdag 2 december 2008

Jag går vidare !

Tröttnade på min chefs flathet och knallade in till kontoret runt 17-snåret. Var inte alltför nöjd med att han hade sagt att jag skulle vänta tills Måndag, och sen inte sagt ett ord på 2 dagar. Detta störde mig enormt, och fick mig att bestämma mig för att oavsett vad han säger vill jag vidare. Inte ens ett sorry men jag har haft otroligt mycket att göra fast vi båda varit på kontoret hela tiden.

Jag har träffat 2 personer från styrelsen, och även om jag ville matcha ditt bud så tyckte dom det var för mycket med tanke på att du har fått löneförhöjning i Augusti. Jag frågade inte ens vad dom kan erbjuda i lön + eventuellt fler semesterdagar utan konstaterade bara ja det var tråkigt, men då är det inte så mycket att göra.

Sen kom nästa grej. Jag mitt virriga själ har varit inställd på att jag har 2 månaders uppsägningstid. Det är ju därför jag väntat med att säga upp mig så jag inte ska gå utan jobb innan jag börjar. Det visar sig att jag har 3...och chefen vill inte släppa mig innan vilket jag till viss del kan förstå med tanke på arbetsbelastningen. Det är ett problem, för jag ska börja på det andra jobbet 2:a Februari. Men är det så att du inte vill släppa iväg mig får vi kolla hur många semesterdagar jag har kvar och helt enkelt räkna av dom. Så då lär det bli nånstans mellan 15-20:e Feb.

Ringer sen upp kollegan som är skitförbannad rent ut sagt efter att jag berättat vad som hänt. Otroligt dålig stil att han inte pratat med dig säger han. Jag kan bara hålla med och påpekar för honom att chefens stora problem är hans konflikträdsla. Det var samma sak när vi pratade om min lön, han liksom flackade med blicken och såg stressad ut. För att inte nämna att det var jag som fick jaga honom då också så vi kunde sätta oss ner och prata. Sa till kollegan att jag inte fattar hur dom från styrelsen resonerar för nu måste dom ta in någon ny och lära upp honom vilket såklart kostar mycket pengar och tid. Kollegan höll med och blev än mer förvånad/arg när jag nämnde att chefen vägrar släppa iväg mig tidigare. Det är ju inte så att stället står och faller
om jag slutar 2-3veckor tidigare.

Nåväl vi får väl se när min sista dag blir. Jag känner som jag sa till kollegen det är skönt att det här är över nu och man får väl se det som så att jag i allafall har träffat en fin vän här på jobbet som jag definitivt vill behålla. Han svarade tack detsamma, det vill jag att du också ska veta.

Ja jag syftade inte på dig om det var det du trodde ;=) sa jag och vi skrattade gott båda två innan vi avslutade. Kändes skönt att få avsluta med en rejäl pungspark ;=)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår inte hur de tänker när de vägrar släppa iväg en i tid.
Stämningen kan ju bli minst sagt otrevlig och jag vet de som till slut sjukskrivit sig sista tiden. Nu tror jag inte det blir så för dig med tanke på hur konflikträdd din chef är.

Jag tror att du kommer få gå i tid även om han inte sa det just då =)

Kram på dig!

Douglas sa...

Latja: Nä jag vet inte heller vad jag ska tycka ? Å ena sidan tycker jag att har man ett avtal så ska man följa det. Å andra sidan kommer det som du nämner. Kan ju inte vara så kul att ha en helt omotiverad anställd ?

Fast jag vill inte ställa till med en "scen". Ska ju ha dom som referenser, dessutom är det min egen klantighet som är orsaken.

Tycker väl dom skulle kunna släppa mig eftersom dom vet att jag gjort ett uppenbart misstag.

Kram !

Anonym sa...

Och för att visa sin tacksamhet för vad du gjort för dem =)

Det är du helt klart värd!

Douglas sa...

Latja: Ja det har du faktiskt rätt i, tänkte inte ens på det.

Men det jag har lärt mig genom tidigare jobb, är att man tyvärr måste vara helt egoistisk när det gäller jobb.

Ord som t.ex lojalitet, flit och att man ställer upp betyder inte mycket när det kommer till kritan. Tyvärr.

Kram!

M sa...

Är du säker på att du har 3 månaders uppsägning då? Ibland är det ju olika uppsägningstider från arbetstagare och arbetsgivare (oftast längre) och han kanske blandar ihop dem? Värt att kolla iaf.;)

Douglas sa...

M: Hej ! Japp det är 3 mån som gäller, har checkat det kontrakt som jag har skrivit på :=(

Du borde ha kommit med tipset (att jag ska kolla) för 1 månad sen...ha ha ha ;=)

Ciao!

M sa...

Too bad... Men man lär så länge man lever.;)

Douglas sa...

M: Ja det har stämt så här långt i livet ;=)

Ciao!