lördag 20 december 2008

Chockerande telefonsamtal

- Hej Douglas.
- Hej Mamma. Jag hör att något inte står rätt till. Hur mår du ?
- Jag mår bra, men det är inte så bra med din pappa
- Vad har hänt (här börjar hjärtat slå fortare...) ?
- Han har blivit påkörd av en lastbil.

Här håller jag på att få panik, men måste ta reda på vad som hänt.
- HUR MÅR MIN PAPPA ????
- Jo det är väl bra med honom, men inte med bilen. Men jag började i fel ände. Förlåt förlåt förlåt ! Vi mår bra och har inga skador men bilen ser inte så bra ut.

Känner att jag knappt kan stå på benen och måste sätta mig ner. Mamma fortsätter att beklaga sig över bilen och om hur ledsen min käre far är. Han har t.o.m pratat om att sälja den fortsätter hon. Jag å min sida hör att hon pratar men lyssnar inte. Kan inte fokusera på vad hon har att säga. Har ju fortfarande i bakhuvudet att jag max 1 minut innan tänkte att pappa eventuellt har omkommit i en trafikolycka. En känsla/tanke som var ohyggligt hemsk.

Det som hände var alltså att pappa stod parkerad och blev påkörd av en lastbil som skulle backa ut ur sin lucka och brände in i hans bil. Det "lustiga" i det hela är att bilen är helförsäkrad och att olyckan inte var pappas fel och således inte kommer kosta honom en enda krona. Förutom att han får klara sig utan bil ett tag tills dom byter ut de 2 dörrarna som blev kvaddade. Lite skillnad mot hur mamma la fram det (Han har blivit påkörd av en lastbil.)...

Kontentan av det hela. Ringer man ett sånt här samtal, så börja med det väsentliga. Det vill säga, hur de inblandade personerna mår och huruvida dom blivit skadade eller inte ;=) !

5 kommentarer:

Astriid sa...

Men fy.. Jag hade fått hjärtsnurr jag med!! Vilken tur att det gick bra.

Fast jag vet inte vilket det bästa sättet är att leverera nyheter på. Min mamma brukar börja med "det har hänt nåt hemskt" då håller jag alltid på att svimma.

Fast som sagt. Tur att allt var bra med din pappa. Det var ju lite skillnad att bli påbackad på en parkering jämfört med totalkvaddad i en krock i 90 km/h. Puuh..

Kram på dej!

Anonym sa...

Fick ont i magen när jag läste de första meningarna.

Vet hur det känns att få ett samtal med sorgligt besked =/

Så skönt å höra att allt var bra med din pappa.
Kram på dig!

Yrsa sa...

Vilken tur att det var bra med honom. Men jag kan verkligen förstå din skräck. Som att allt stannar. Men som sagt, tur att det inte var så allvarligt.

Har saknat dina inlägg, vilken tur att du är tillbaks nu =).
Kram

Supergirl sa...

JAAA! I somras ringde min svåger och sa: Din syster har tagit en överdos tabletter.
Sen var det kört, för jag fick bara panik och blev hysterisk.
Fy i helvete vad jag skällde på honom. Jag blir arg bara jag tänker på det.

Skönt att höra att din pappa mår bra.

Douglas sa...

Astriid: Ja fy fan. Dom där 5 sekunderna kändes långa...

Tror det bästa är att snabbt komma till det väsentliga så den andre inte hinner tänka för mycket mellan.

Ja det var riktigt skönt att och nog fick han en extra lång kram nästa gång vi sågs.

Kram!

Latja: Jag fick ont av att bara skriva dom ;=)

Såna där besked är inte kul att få och inget man lär kunna vara förberedd på heller riktigt.

Kram!

Yrsa: Mmm det var en rätt overklig känsla.

Tyvärr har jag varit rätt risig på sistone så jag har inte orkat skriva nånting eller kommentera. Får hoppas det blir bättre snart !

Kram!

Supergirl: Ja den är ju sådär kul att höra också...man hinner tänka mer än en negativ tanke under dom sekunderna.

Tror att min mamma i det här fallet var rätt "chockad" själv så hon fattade nog inte vad hon sa.

Ja länge leve min underbara Pappa ;=) !

Kram!