tisdag 5 januari 2010

Början av 2010

Lyckades tack vare min självdisciplin hålla mig till planen och ta det lugnt även på Nyårsafton. Tillbringade den med en del vänner i lugn och ro (för min del) och var hemma redan kl 2 på natten. Att inte vara bakis på Nyårsdagen var en ny men trevlig erfarenhet.

Pratade för någon dag sen med min bror och mycket oväntat hade han varit ute och festat varenda kväll när han var hemma. Gjorde helt rätt känner jag även om vissa damer han hade sällskap med var rätt fina. Men det finns minst lika fina tjejer här hemma ;=)

Annars har 2010 börjat mycket bra. Har kommit igång med träningen där fokus ligger på rörligheten. Har haft så mycket skavanker en längre tid i knän/höfter/rygg som beror på att jag är rätt stel just kring höft/sätesmuskeln att jag bestämt mig att stretcha minst 15-20 minuter efter varenda pass. Känns sjukt skönt faktiskt. Är inte så stel på en del ställen vilket känns kul, men å andra sidan är det inte dom ställena jag behöver stretcha mest...Fast ni vet hur det är. Det man är bra på är det som man gärna gör.

Har träffat en av mina vänner som tillfälligt var hemma i Sverige. Han bor numera utomlands lite här och var. Om ni har läst Munken som sålde sin Ferrari så är det välen sån filur han ska bli. Yogi heter det tror jag ? Vi och en vän till hade ett mycket intressant samtal om livsåskådningar/tro/yoga sent i Lördags. Även om det finns en hel del (typ det mesta...)som jag inte höll med honom om så är såna här samtal intressanta. Eller kanske just därför. En grej vi pratade om var bland annat att han i sin åskådning tror att Nirvana är ett slutgiltigt och evigt tillstånd för människan/själen/whatever you call it. Jag och min sida är ju inne lite på den här idén om dualiteten. Ni vet, man kan t.ex inte säga att någotär mörkt om man inte har upplevt ljus vilket han höll med om. Eller mer generellt, för att kunna uppleva något måste man även upplevt dess motsats. Men då innebär detta också att för att uppleva Nirvana som han tror så måste man ju även uppleva olycka/ondska (som får vara motsatsen till Nirvana) ? Och då blir det ju som så att ondskan/olyckan är någonting som han inte kan fördöma eftersom den är en förutsättning för Nirvana. Hmm krångligt. Tror nog ni skulle somna om jag skrev ner mina teorier...ha ha ha. Så jag lämnar dom.

Har också under ledigheten läst en del böcker och lyssnat på en fantastiskt intressant föreläsning om evolutions-psykologi. Den förklarar ju onekligen en del intressanta saker i människors sätt att bete sig och känslor man känner. Bara en sån sak som att jag (och ni) består av gener och dna som har utvecklats under en lång tid och därmed även beteenden som präglat mina föregångare ger en annorlunda syn på verkligheten. Ett kul exempel som han tog upp är varför män känner en nervositet för att prata med okända kvinnor vilket var fullt logiskt med tanke på hur det såg ut i våra samhällen tusentals år sen.

Nåväl det är såna här saker jag kan syssla med när jag är ledig och för mig själv. Saker som får mig att tänka efter och filosofera. Men nu är det dags att återgå tillverkligheten och lämna religion/filosofi/evolution därhän och leva i nuet ! Tror jag behöver en rejäl fest för att komma på banan igen. Lite skönt hångel vore inte heller fel.

Imorgon är som bekant en röd dag och jag hade planerat att gå på NK:s mellandagsrea i lugn och ro. Problemet är bara att den inte börjar imorgon utan på Torsdag. Suck.

Nu träning...följt av lång stretching ! Ikväll middag och sen bloggläsning.

10 kommentarer:

Pettiwoman sa...

Jisses sån djup läsning så här på Trettondagsafton ;o)

Nu höjer vi ribban lite och hoppas på fest och hångel!

Något jag också behöver grymt mycket just nu. Vet inte vilket jag behöver mest bara!

Kram

Astriid sa...

Vad duktig du är som stretchar! Jag har inte kommit dit hän ännu.. Inte insett att det faktiskt är väldigt bra. Kanske ska börja så jag inte blir lika gammal och stel som dej ;) *duckar*

Föreläsningen om evolutions-psykologi lät superintressant! Finns det flera tillfällen att gå på sånt? Eller var det nåt tillfälligt? Annars får du ta och göra ett eget inlägg om det här :D

Hånglas är alltid roligt, hihi :)

PPG

Douglas sa...

Pettiwoman: Haha ja man får inte lämna mig ensam för länge för då finns risken att jag snöar in på sånt här.

Fest lär det bli i helgen. Hångel får vi se vad det lider.

Hångel behöver man alltid...faktiskt.

KRAM!

Astriid: Tackar tackar baby ! Det känns verkligen jättebra. Har gjort det nu 3ggr och det känns redan bättre.

Säga att jag är "..gammal och stel.." = MULNING ;) !!!

Det var en engångsgrej och om du är riiiiktigt snäll kan jag skriva om det...

PPP!

Fröken Svensson sa...

Du verkar göra saker som gör dig allmänbildad och det är alltid bra =) *Stolt över min gudfar*
Puss o Kram!

Astriid sa...

Okok.. Jag looooooovar att vara jättesnäll. Du får mula mej hur mycket du vill, ska bara göra lite motstånd. Men bara för att jag vet att du vill att jag ska göra det. Hahaha :D

Så, när kommer inlägget?

Douglas sa...

Fröken: Åh jag har ju dom finaste gud-döttrarna i hela världen så det är klart att jag måste ta mitt ansvar och föregå med gott exempel ;=)

Nä men skämt åsido så har jag märkt att jag tycker om att lära mig saker.

Både att skaffa sig en grundläggande nivå om saker och även fördjupa mig i sånt som verkligen intresserar mig.

Pusspuss!

Astriid: Haha det spelar INGEN roll HUR mycket motstånd du gör baby. Slutresultatet kommer ändå att vara detsamma...som sagt, ge dig inte på berg när det finns småsten...;=)

PPP!

Astriid sa...

Talk is cheap baby, trodde vi hade rett ut det vid det här laget.. ;)

Och vad tusan då. Jag bad ju superfint för att jag vill läsa mera. Men det verkade inte ha hjälpt :(

Douglas sa...

Astriid: Japp det har vi. Tänkte bara påminna dig om det vi kom överens om, nämligen att du inte har en chans...;=)

Kram!

Astriid sa...

Du kommer skrika som en liten skolflicka och är så jävla rädd för att erkänna det. Du vet att du kommer skrika. Jag vet det. Du är körd ;)

PPG

Douglas sa...

Lillplutten: aka Astriid :Haha ja jag hackar verkligen tänder....;=)))

PPP!