onsdag 12 augusti 2009

Snålhet

Det där med snålhet är nog ett rätt känsligt begrepp. Frågar man någon huruvida den anser sig vara snål eller inte lär ju flertalet svara nej, även om omgivningens omdöme är det rakt motsatta.

Självklart är jag inte snål ;=) Å andra sidan så tycker jag väl kanske inte att det är fel att vara det heller om man står för det även om det kanske är osexigt. Bara man inte utger sig för att vara det givmildaste som Gud skapat. Då blir det irriterande. Sen är det väl som så också, att i olika sällskap så fungerar det olika.

Nä men skämt åsido så tror jag att det finns personer som tycker att jag är snål. Men jag kan helt ärligt säga att det finns en orsak också mot just dom som jag tänker på i första hand. Jag kommer t.ex att tänka på en lirare i vårt innebandylag (som jag inte umgås med längre, dock av helt andra orsaker) som när vi hade lagfester och delade taxi, alltid"glömde" att betala sin del av färden. Gick notan på 200 och vi var 4 så var det alltid någon som fick betala hans del.Det slog liksom aldrig fel.

Eller som en annan av mina kompisar som jag fortfarande umgås med (och tycker bra om). Fastän vi nästan alltid åkte tillsammans till matcher/träningar och andra tillställningar med min bil under ett antal år pröjsade han aldrig bensinpengar en endaste gång. Till saken hör ju att jag då var student med 6500kr som inkomst medan han hade fast jobb.Och jag var (är) inte den heller som bad om att folk skulle betala. Men någon gång kommer man ju till en gräns när det bara är FÖR MYCKET.

Och sen är det ju så tyvärr att börjar man väl haka upp sig på någon p.g.a detta så är det inte helt lätt att släppa saken heller. När samma lirare 3ggr i rad"glömmer" att betala en runda känns det bara segt. Och gentemot en sån lirare kan jag utan vidare erkänna att jag är hård.

När det gäller mina bästa vänner har det här aldrig varit ett problem. Det har aldrig ens kommit på tal eller snurrat en sån tanke i min hjärna. Där har man alltid vetat att "den som har pengar för tillfället betalar" och att det jämnar ut sig i längden. När jag t.ex pluggade i 5 år pröjsade min bror och mina bästa vänner bra mycket mer än jag gjorde. Sen när jag började jobba och vännerna hade det kärvare i några år betalade jag en hel del. Och det ironiska i det hela,är att det känns bra mycket bättre att få ge än att ta emot.

Fast till syvende och sist så är det viktigaste för mig att de jag betraktar som mina närmaste vänner vet det jag vet om mig själv. Nämligen att jag är låååångt ifrån aatt vara snål.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh!
Det här ämnet skulle jag kunna skriva en D-uppsats och en doktorsavhandling om.

SNålhet är bland det värsta jag vet!

Jag tycker det är självklart att ge när man har möjlighet. Och även ta emot.

SÅ har det varit bland mina vänner och mig. Även om det tyvärr på sistone varit jag som haft det kärvast :-(. Men man får bjuda igen på det man har som att vara en bra vän, ställa upp och finnas till osv.

Jag har en ytlig bekant som är så snål så att det är pinsamt.
Så fort man ska gööra nåt räknas det kronor, ören (och rupies). Ska man dela på nåt och säg det blir 70 kronor så betalar alltid han 30 och jag 40. Visst det kanske inte låter så mkt men i längden blir det jäkligt störande. Eller som när man lägger lite dricks eller dylikt och man får växeln tillbaka från servitören. "Jag tar det som blir över, det är väl okej?".
AH!!
För mig är det en självklarhet att bjuda både på mig själv och på saker. Jag gör det i den möjighet jag kan.
Du har så rätt i att det är roligare att ge än att få. Jag äslkar att skämma bort vänner och nära och kära med överraskningar. Även om det numer inte blir så ofta som jag skulle vilja.

Men snåla människor är osexigt.

Och nu svamlar jag igen ;-).

Douglas sa...

Y: Haha ja jag skulle kunna fylla en del sidor också faktiskt ;=)

Tyvärr ser väl inte alla saker och ting på samma sätt. Å andra sidan skulle vi väl ha den perfekta världen då ;)

Ja restauranger har jag mitt värsta minne ifrån. Vi var ute hela laget och käkade. När vi sen betalade la alla kontant (+ dricks). Sen kommer den sista killen och säger att han tar notan på kortet och tar kontanterna som folk lagt fram.Grejen är bara den att han la 0kr i dricks när han betalade med kortet, och således la dricksen folk hade lagt kontant i egen ficka...say no more.

Mmm skulle jag vinna storkovan på spel skulle det härligaste vara att överraska de närmaste med gåvor ;) !

Kram!

Anonym sa...

Det där med betalning ute på restauranger i ett större sällskap kan verkligen leda till irritation. Jag försöker nog bjuda när jag har möjlighet, men räknar inte med att bli bjuden så fort jag är ute med någon.
Bland nära vänner blir det ofta ett givande och tagande =)

Singelsussi sa...

Åh vad jag håller med här! Det finns vissa som alltid kommer undan och smiter. Och vissa som säger -kan du sätta in 63 kr och 50 öre på mitt konto...Mellan goda vänner brukar sånt där alltid jämna ut sig och blir därför inget problem men det slår fan aldrig fel att det finns några rötägg som åker snålskjuts hela tiden.

Astriid sa...

Att inte vilja betala jämt och ständigt till någon som aldrig ger tillbaka är absolut inte att vara snål. Jag kör med exakt samma beteende som du. Ber aldrig om bensinpengar men känner mej stött över att dom inte kan fråga själva. Jag tycker det är jäkligt märkligt.

Och så som du säger så vet man vilka man får tillbaka av och då är det inga problem att bjuda.

Keep on! Du ÄR inte snål :) Du är bara vettig.

Kram!

Fröken Svensson sa...

Håller med Astriid. Men han verkar iaf ha en plats i ditt hjärta, just för att du tar honom som han är och verkar se det goda i honom. Men såg nåt nån gång vet ja, pika lite ;o)
KRAM

Douglas sa...

Latja: Mmm dom närmsta vännerna brukar oftast förstå det här.

Jag räknar nog aldrig med att bli bjuden, men kanske är det annorlunda om man är tjej ?

Kram!

Sussi: Haha ja det där är ju helt absurt !!

Mitt ex och hennes vänner hade en sån där avräkning en gång men där var alla överens om att det var helt naturligt att räkna med ören...

Kram!

Astriid: Åh Darling, hur man kan man INTE tycka om dig ;) ?

Kram!

Fröken: Haha att jag pikar honom kan du gott och väl räkna med ;)!!!

Kram!