tisdag 11 augusti 2009

Besök från utlandet

I helgen får jag besök från Luxembourg i form av min skotske vän. Han är vad man skulle kunna kalla urtypen för en Skotte. Toklojal, snål och med ett enormt stort hjärta.

Kommer ihåg när jag hade mitt kaos med exet. Han stod bakom och stöttade mig på ett sätt som nästan var komiskt. Gudarna ska veta att jag inte alltid betedde mig schysst mot exet, men han fick det alltid till att det var hennes fel...ha ha ha. She was the one that started everything sa han ofta. Ja förvisso tyckte jag, men det är ju otroligt barnsligt att se saker och ting på det sättet. Det rättfärdigar ju inte direkt det jag gjorde.

Han hade samtidigt rätt feta problem med sitt ex och vi var väl varandras stöd och bollplank. Vet inte hur många gånger vi drog ut och käkade och satt och pratade i flera timmar. Han är onekligen en människa som satt sina spår i mitt liv.

Apropå snålheten så är det också komiskt. När han hälsade på mig förra året med sin nya flickvän bodde han hos mig i 4 dagar. Innan han åkte frågade han om han skulle köpa med sig något från flyget:
- Yeah buy me a bottle of Sambuca.
- There is one for 8Euros and one for 15. Which one do you want ?
- I let you decide.
Såklart dök han upp med den som kostade 8 ;=) !

En annan rolig grej var när han ville bjuda mig på middag innan dom skulle åka hem. Eftersom jag vet att han är snål valde jag ett relativt billigt ställe och käkade bland det billigaste också. När jag hade ätit och druckit frågade han
- Do you want something else to drink ?
- Yeah sure, I take another coke.
Sen när han skulle betala notan så kläcker han :
- Do you mind to pay your own drinks ?
- Yes I can do that..
.Grymt skönt att fråga någon om man vill ha något mer att dricka...och sen låta en själv få betala...ha ha ha.

Gillar också när han första kvällen vid sitt senaste besök hade med sig tjejen till mig. Då hade jag som vana på Fredagar att röka en cigarill och ta en Sambuca för att "fira in helgen". Eftersom han var en storrökare frågade jag honom :
- You wanna have one as well ?
- No thanks. I quit smoking.
- Oh really ?
- Yeah she has helped me through it.
Åh fan tänkte jag samtidigt som jag såg en mycket stolt och glad flickvän nicka nöjt. Ingen som helst tvekan om att hon hade påverkat hans beslut. Sen när hon lämnade lägenheten för att åka till sin övernattning hann hon såklart knappt lämna lägenheten förrän han snabbt som attan kläckte :
- Finally she left ! Can I have some of those cigars please ?
- Öööh didn't you say you just quit smoking ?
- Of course not, but she will kill me if she finds out.
Hahaha "..quit smoking" my ass...

För 3 år sen var han också här och eftersom han är fotbollsintresserad tog jag med honom på Hammarby-Djurgården på Söderstadion. Under sin uppväxt i Skottland följde han Dundee United och var väl med i deras huliganliga. Nåväl, snål som han är sved biljettpriset på 500KR rejält vilket jag kan förstå. Jag menar, pröjsa500 för att se en korpliga som Allsvenskan är ju ett skämt. Hursomhelst så gick ju matchen som den gick...Djurgården gjorde 3-0 med typ 30min kvar och det blev hyfsad kaos på läktarna. Nån stormade plan. Några andra började skjuta raketer mot poliser/säkerhetspersonal. Vissa bredvid mig började typ puckla på varann.Till slut bestämdes att matchen skulle avbrytas.
- Sorry buddy. I assume this was not want you wanted to pay 50Euros for...
- This was really good ! Fireworks, fights, lot of goals, pitch invasion was far lot more than I expected from I game in the Swedish top league !
Haha ja alla verkar bli roade på olika sätt kunde jag krasst konstatera.

Min sista anekdot med honom inblandad kommer från när jag bodde i Luxembourg. Ringde honom en Söndag förmiddag :
- Hey buddy it's Douglas. How are you doing ?
- You just woke me up. I have a huge hangover and still in bed.
Helt plötsligt hör jag en hög gäll kvinnoröst i bakgrunden skrika något i stil med f*ck me f*ck me f*ck me
- What was that buddy ?
- Oh shit. I couldn´t find the remote controller and silent the TV
- Hahaha you wanker, didn't you just say you woke up...ha ha ha ?
Det visade sig att han låg och kolla på en porrfilm och inte hittade fjärrkontrollen ;=) Busted !

Men trots att han står för en del grejer (snålheten) som jag har svårt för gillar jag honom. Han är en lirare man kan räkna med i ur och skur och som sagt med ett hjärta av guldgentemot dom som står honom nära. Och till syvende och sist så är det ju det som räknas.

4 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Hahahaha! Vilken lirare. DU får iaf skratta åt honom. Jag avskyr snåla människor, men han verkar kompensera upp det. KRAM

Douglas sa...

Fröken: Ja han är onekligen originell och rätt komisk på många vis. Jag menar, bara en sån sak att killen är 34 och TJUVRÖKER när hans flickvän inte är med är ju tragiskt...

Snålhet är som sagt otroligt osexigt men hans lojalitet väger upp det mesta.

Kram!

Astriid sa...

Vilken skön snubbe! Snålhet är väldigt obra men som fröken Svensson skriver verkar han ju kompensera upp för det.

Det är ganska skoj att läsa om killars förhållande till varandra, eftersom det kan skilja sej en del från tjejers.

Kram

Douglas sa...

Astriid: Ja han är humor !

Tänkte du på något speciellt när det gällde skillnades mellan könen och deras förhållningssätt till varandra ?

Kram!!