måndag 10 augusti 2009

Budapest + allmänna funderingar

Budapest var som vanligt otroligt skoj. Å andra är det inte så konstigt när man är på ett ställe i en vecka och bara "lyxar". Klart att det blir nice då oavsett var man är.

Gjorde väl inget speciellt förutom det vanliga. Åt en herrans massa god mat och drack en herrans massa Gin Tonic. Gjorde mina oligatoriska besök med en kompis på turkiska badet och blev påmind om hur kallt det är att krypa ner i en bassäng med 15 gradigt vatten om vissa kroppsdelar är rakade...ha ha ha.

Kroppen fick sitt också och blev knådad på alla möjliga vis med thaimassage, fotmassage och oljemassage.

Var också på något slags Skara sommarland med brorsdottern och hennes väninna. Alltså...det är sjukt kul att åka vatten-rutschbanor ! Och precis som på Skara, så är nog nästan hälften av de som åker vuxna.

Är det ett "dagens ungdom" syndrom att man vill bli fotad ungefär hela tiden ;) ? På 4 dagar så tog brorsdottern och hennes väninna runt 500 kort (varav 90% där dom var motiven...).

En annan rätt grej som kändes rätt pinsam var när vi var på nattklubbarna. Föreställ er 2 (jag&brorsan) grabbar som är 30+ och har sällskap av 2 tjejer som är 17 resp 18 år. Tror ni folk kollade nånting eller eftersom de trodde det var våra flickvänner...ha ha ha ?

Men det som gjorde störst intryck på mig var faktiskt när jag kom hem till Sverige igen. När jag är utomlands (hade samma känsla när jag var på Kreta) och kommer tillbaka så blir jag påmind om att jag på något sätt inte hör hemma här. Det är inte det här klassiska "borta bra men hemma bäst" utan snarare"jag vill uuuuuut igen".

Jag märker själv att jag blir en annan person när jag möter pratglada och mer öppna människor. Jag har nog aldrig varit i ett land där folk är så reserverade som här i Sverige och jag trivs inte med det. Och känslan jag har inom mig som växer för varje år, är att jag vill härifrån igen. Sverige är bra på många sätt, men den skillnad som finns mellan människorna är stor och rätt avgörande.

Sen är nog jag lite sån också, att jag får "panik" av alla regler och förordningar. Tycker sunt förnuft borde gälla i fler lägen. Till exempel blir jag hyfsat irriterad när jag som i helgen står på en parkeringsplats med 50000 lediga p-platser och får böter för att jag glömt att ställa in min P-skiva.Eller som den där gången när jag stod parkerad på gatan en dag när det var snöröjning och fick böter, fast vägarna var snustorra ! Eller när jag stod på en p-plats som tillhörde ett dagis på en LÖRDAG och fick en p-bot. Eller att man måste hänga in sin jacka i en garderob. Eller att man måste köa ett bra tag innan man blir insläppt. Jag menar, många såna här saker har jag aldrig varit med om någon annanstans än här.

En annan grej som jag har svårt med är vädret. Nu har det bitvis dock varit rätt bra här. Men jag känner också för varje år hur mycket jobbigare vintern är här. Tanken på att vi snart går in i 6 månaders "öken" med korta/mörka dagar känns deprimerande. Förr om åren var vintern härlig för då snöade det rejält och snön lyste upp i mörkret. Och jag har också för mig att årstiderna var mer definierade då.

Så för att avrunda det hela har jag lagt ut mitt CV på några utländska sajter för att pejla av läget.Fast å andra sidan vet jag hur fort saker och ting kan ändras. Rätt som det är kärar man ner sig i nån tjej och då blir förutsättningarna helt annorlunda...ha ha !

Inga kommentarer: