lördag 23 maj 2009

Korta reflektioner om exet.

Det här med vanor och trygghet kan ställa till det rejält ibland. Jag tror också att vi ibland inte ens är medvetna om att det har ställt till det för oss och jag kan tom. sträcka mig så långt att vi i vissa fall aldrig kommer bli medvetna om det heller.

Jag tycker precis som ni att exet som jag skrivit en del om betedde sig oerhört märkligt från det att vi blev ihop. Jag har kommenterat i vissa bloggar att en trygghet inte alls behöver vara något positivt. Den kan lika gärna vara något negativt och då är man på väg ut mot djupt vatten.

Och har man då som mitt ex, förlorat båda sina föräldrar inom loppet av 2 år och gjort slut med sin dåvaranade kärlek ("för han ville inte ha familj") förstår man hur tufft hon hade haft det och att hennes vardag till mångt och mycket handlade om att bearbeta alla jobbiga känslor. Till slut blev det nog så att hon identifierade sig med dessa jobbiga känslor och fick en negativ trygghet. Det var så hon skulle ha det resten av livet. Typ.

Och så kom jag in i hennes liv helt oväntat. Någon som var tvärt emot det hon var van vid. En kille som inte var det minsta intresserad av att bara sätta på henne och dra. Eller svika henne på något annat sätt.  För det man ska veta, är att vid den tidpunkten när vi träffades föraktade hon män. Jag kan med 100%-ig ärlighet säga att jag inte hade några som helst planer på att "utnyttja" henne utan jag var helst inställd på att få henne på fötter. 

Jag tror helt enkelt inte att hon kunde hantera det faktum att jag inte var som "alla andra". Hennes trygghet bestod ju i att hon skulle bli "sviken" förr eller senare. "För så hade det ju alltid varit". 

Så jag tror att hon letade efter fel hos mig som kunde bekräfta hennes ståndpunkt. Något som skulle stärka hennes negativa bild av män, och också öka hennes negativa trygghet. Och när hon inte gjorde det började hon provocera mig och lägga till sig ett sätt som skulle garantera att jag skulle göra slut.  För då skulle hon få "bevisat det hon visste", nämligen att alla män är svin oh någonting som man inte kan lita på. Och att jag var ytterligare en i raden av de som svikit henne och att hon återigen är ett offer. Att utmåla sig själv som ett offer är nämligen oerhört effektivt om man inte vill ta ansvar för sitt eget liv. Man kan liksom alltid skylla på andra att man är där man är i livet när det i själva verket är en själv som är problemet.

Det läskiga i situationen är att när möjligheten att komma upp ur skiten väl uppenbarar sig, så söker man sig omedvetet till den trygghet man har, även om den är negativ. Man börjar tänka negativa tankar som "tänk om jag blir sårad igen", "man kan inte lita på honom/henne". Kanske börjar man omedvetet bete sig underligt också och då är det tyvärr ofta bara en tidsfråga innan det strular till sig igen.

9 kommentarer:

Astriid sa...

Jadu, Doggeliton. Jag kan inte annat än att hålla med. Precis så där är det nog för en hel del människor. Och det är jävligt synd. Dessvärre är det nog lätt att hamna där, dumt nog. Eller i alla fall ha vissa tendenser.

Nog med visdom för en lördag. Party on!

Kraam

Fröken Svensson sa...

Dogge: Du skriver såå bra :o)
Jag känner tyvärr igen mig i ditt ex. Du har helt rätt. Jag har dock kommit till insikt med det och ser att jag har framtiden framför mig och att det finns många fina killar :-)
KRAM!

Varför vara perfekt.. sa...

Sant. Det är svårt att ibland tänka positivt när man gång på gång har blivit sårad. Men det är dags att tänka annorlunda nu.
KRAAAM

Douglas sa...

Astriid: Mmm det är nog väldigt lätt. En hel bekanta har varit (och är )därnere i dimman.

Hehe jo det blev lite party, precis som du uppmanade ;)

KRAM!!

Fröken: Åh tack gulliga du !

Jag blir riktigt glad över att du har kommit över det hela och ser framtiden an med tillförsikt. Det kommer din blivande man vara mycket tacksam över ;=) !!!

KRAM!!

VVP: Du har så rätt. Det kan vara så oerhört svårt för i ärlighetens namn kan livet ibland vara väldigt väldigt orättvist...hur positiv man än försöker vara.

Men å andra sidan så är det vår verklighet. Man måste helt enkelt göra allt som står i ens makt för att komma på banan.Annars blir man aldrig lycklig.

KRAM!!

Singelsussi sa...

Så sant, såå sant. Så där har jag gjort också. Manipulerat fram konstigt beteende hos en i grunden snäll och välmenande kille. Men förhoppningsvis lär man sig med tiden och av sina misstag.

Kram

Zinnie sa...

Så klok du är Douglas. En tankeställare så här på söndagskvällen är aldrig fel. Tack.
Tänk om fler killar tänkte som du, eller det kanske de gör?
Kram

Ejjeliten sa...

De här reflektionerna kunde lika gärna handlat om min Snickare. Han har också haft den inställningen från dag ett att jag är som alla andra tjejer och att han skulle bli sårad och jag skulle vara otrogen, "för det är alla förr eller senare".

Jag vet inte, kan man hjälpa en sån människa? Man kanske inte kan det. Jag kunde ju uppenbarligen inte förändra hans tankesätt under de 10 månader vi träffats.

Kram på dig Douglas.

Anonym sa...

När självkänslan är låg är det inte lätt att få en relation att fungera. Antingen letar man problem, eller så skiter det sig eftersom den andra inte orkar att ge bekräftelse hela tiden utan att få någon tillbaka.

Det blir som en ond cirkel =/

Douglas sa...

Singelsussi: Ja det där misstaget hoppas jag verkligen att du lärt dig av ;=)

Kram!

Zinnie: Tack rara du, men det vet jag inte om jag är ;)

Jag vet nog inte riktigt hur killar tänker, förutom mig själv och kanske någon/några till. Det är inte så många som jag har deeptalks med. Kanske därför jag tycker det är så kul att läsa tjejbloggar ;=) ?

Kram!

Ejjeliten: Mmmm tror att killar också har samma grej i sig.

Jag tror nog att man kan hjälpa, förutsatt såklart att det andre vill bli hjälpt.

Dock är det ingenting jag kommer beblanda mig med i framtiden. Jag har gjort mitt på detta område och kommer inte ödsla en dag till på det ;=) Snarare är det så att ser jag tecken på sånt här går jag åt motsatt håll rakt av.

Kram på dig också !

Latja: Ja usch det stämmer det du skriver. Det är därför som jag tror det är så oerhört viktigt att försöka vara så "hel" som möjligt om man ska få det bra.

Kram!