onsdag 5 maj 2010

Världens bästa bror

Ibland inträffar ganska osannolika händelser. Var hos en kompis och hans brorsa på förfest i Lördags och där satt dom båda mer eller mindre nyopererade. Båda hade nämligen dragit korsbandet med 1 månads mellanrum när dom spelat innebandy! De går numera under det mindre smickrande smeknamnet "Bröderna Orrefors".

Dom är roliga dom där två. Tjafsar om allting ;=) Om den ena säger att bordet är vitt säger den andre att det är svart. Vet inte huuuuuur många saker som diskuterades men jag gav upp till slut. Öronen höll på att förblöda. Det som också är lustigt är ju det faktum att båda tycker att den andre inte lyssnar...ha ha ha. Ungefär som att någon av dom gör det.

Det här fick mig häromdagen att fundera på relationen till min bror. Gudarna ska veta att det inte har varit enkelt för mig. Troligtvis inte för honom heller. Han har nog fortfarande inte glömt den där gången då hans 10-årige lillebror jagade honom med en kökskniv(!)i lägenheten och han låste in sig på toaletten. Där stannade han tills föräldrarna kom hem ;=) ELler den där gången jag skulle skrämma genom att kasta en dartpil från 20m och ville att den skulle hamna bredvid honom. Det gick sådär. Jag satte den i ryggen på honom. Bulls Eye. J*vlar vad jag fick springa sen...ha ha ha.

Inte helt ovanligt var det att jag sprang till mamma eller pappa när jag gjort något dumt eller retat honom. Där visste jag att jag var safe ;=)Lite fejkad gråt då och då hjälpte också till. Det fick ju honom inte att bli lugnare.

Under tonåren var vi helt olika. Jag var lugn och umgicks mest med min bästis och dataspel...ha ha. Han var rätt hetsig och umgicks med dom "tuffa" grabbarna. Hamnade väl i ett och annat slagsmål. Tjafsade också en hel del med föräldrarna och för allas bästa flyttade han hemifrån relativt tidigt (tror han var 18-19).

Men trots alla olikheter och hur mycket vi än tjafsat genom åren så finns det en sak som jag uppskattat mer än något annat. Hans omtanke/beskydd. Han lät aldrig någon göra mig illa. Aldrig. Kommer ihåg en händelse när jag var runt 20 och krockade. Killen erkände att det var hans fel och sa att vi inte behövde skriva några gemensamma papper. Han skulle ta på sig skulden. Jag blev ju lite förvånad senare när mitt försäkringsbolan ringde upp mig och han i sin rapport skrev att allt var mitt fel.När brorsan fick reda på det här blev han vansinnig. Han ringde han upp liraren och sa väl rätt bestämt nånting i stil med Om du inte drar tillbaka din rapport och slutar ljuga kommer du tillbringa resten av sommaren i gipsvagga. Dan därpå ringde försäkringsbolaget upp mig igen och sa att killen dragit tillbaka sin rapport.

Eller den där gången när jag blev kuggad på uppkörningen för 2:a gången. Killen som jag körde upp för var rätt taskig mot mig och när brorsan fick reda på det tyckte han vi åker dit nitar den jäveln...ha ha ha.

Men fastän han väldigt länge hade en stenhård fasad och knappt visade några känslor så tog det många många många år innan jag förstod hur mycket han tycker om mig även om han som sagt alltid skyddade mig. Jag blev ärligt talat helt chockad när kompisar till honom (och mig) berättade hur mycket han berättat och hur varmt han pratade om mig. Eller när föräldrarna berättade hur glad han hade blivit när jag bestämde mig för att flytta utomlands till honom.

Och det har tagit oss en lång tid att få den relationen till varandra som vi har nu. Det är nog en väldigt djup och speciell kärlek oss emellan. Tror vi skulle kunna gå i graven för varandra. Såklart har det med åldern att göra också. Vi tjafsar aldrig och jag är sjukt glad över att vi inte är där kompisen och hans brorsa är nu. Ibland pratar vi t.o.m känslor med varandra även om det numera faktiskt är jag som är den som håller mest för mig själv. Eller så har det nog alltid varit förresten.

Och idag kommer min käre älskade bror på besök ;=) Han kommer vara här tills på Måndag Även om vi säkert inte kommer umgås 24/7 så känns det toppen att han är här och att vi kommer umgås.

4 kommentarer:

Billie sa...

Det är lustigt det där. Hur man kan tycka så mycket om någon och göra allt för den när det kniper men inte säga det rakt ut.. Fint att höra iaf hur bra relation ni ändå har, sånt betyder jättemycket :) Att inte bara ha blodsband utan att även ha ett själsligt band.

Min bror slog alltid ihjäl mig (nästan då, hihi) när vi var små. Iof var jag väl en lika god kålsupare själv som retade gallfeber på honom. Jag vet dock att han skulle spöa på den karl som var dum mot mig även om vi inte har den bästa kontakten, vi är så olika. Men finaste relationen är med min ena syster. Vi gör allt för varandra, det är skönt att veta. Både i "glädje och sorg" sas. Så jag tror jag vet vad du menar :)

Ha en underbar helg med brorsan!

PPG!

Janet sa...

Åh, så rörande,varmt och kärleksfullt du berättar om din relation med din bror.

Och så skrattade jag gott åt pilen som inte var tänkt där men ändå hamnade i ryggen *bullseye* och språngmarschen. För det är både humor OCH kärlek det *fniss*

My brothers keeper gjorde mig lite tårögd och jag är så glad för din skull att ni har detta speciella band er emellan.

Jag hoppas ni får en underbart härlig tillsammans! =)
Kramar i massor

Fröken Svensson sa...

Underbar relation! Låter som syskon hahaha. MIn storebror ville först slänga mig i sopnedkastet då jag föddes för att jag var tjej (han är 6 år äldre) och sen tyckte han att jag var asjobbig som jämt skulle vara med honom o hans kompisar och skvallrade på honom haha. Idag förstår vi varandra på ett helt annat sätt o kan prata om allt. Hoppas ni fått en underbar tid ihop de här dagarna.
Puss!

Douglas sa...

Billie: Han har alltid varit sån där när det gäller att visa känslor. Å andra sidan så pratar han en hel del.

Haha att du retade gallfeber på honom känns inte så överraskande...ha ha ha.

Ja jag tror vi är lyckligt lottade som har såna syskon som står upp i ur och skur.

PPP!

Janet: Jag kände nog bara rädsla när jag planterade pilen i ryggen på honom...ha ha.

Vi hade jätteskoj!

Mmm det är som jag skrev till Billie att man är lyckligt lottad som har en sån relation med syskonet.

KRAM!

Fröken: HAHAHA JUST dom där 2 sakerna måste ju vara det som är mest irriterande om man har en lillesyrra/bror ;=) Men visst är det skönt när man blir äldre att man relationen blir mer "mogen" ?

PUSSPUSS!!!