torsdag 25 februari 2010

WTF. Jag galen ?

Pratade med brorsan i telefon häromveckan och tydligen har min ögonsten (brorsdottern) skaffat ny pojkvän. Vi kan kalla honom A. Han är 18 år. Hon hade ringt hem och frågat får jag sova över hos A ikväll ?. Haha det var första hon frågade något sådant och jag kan tänka mig att brorsan blev lite ställd. Det fick hon såklart, men jag kan tänka mig hur konstigt det måste kännas ? Lilla dottern (för i ens föräldrars ögon är man ju alltid ett barn oavsett om man så är 80 år) som nu börjar bli vuxen med allt vad det innebär. Den dan jag får barn kommer jag böna och be att det blir söner...ha ha ha.

Men jag litar på henne till 100%. Hon är väldigt skötsam, har bra omdöme och är mycket mycket kräsen. Senaste killen hon hade träffade vi. Vi snackar svärmorsdröm. Välklädd, proper, artig och högsta betyg i alla ämnen utom 1.

En rolig grej var att en av hans barchefer hade träffat A och pratat med honom halvt på skämt halvt på allvar. Samtalet var väl i stil med Du är väl snäll mot X ? Jag vet inte om du har träffat hennes pappa, men han är väldigt stor och stark så det är bäst du behandlar henne väl. Dessutom, har han en bror som är lika stor, ännu galnare (wtf?) och hon är hans ögonsten. Haha han hade bara stått tyst och nickat snällt som en liten skolpojke ;=) Kan tänka mig nästa gång hon sover med honom. Stackaren kommer ligga typ 5m ifrån och inte våga peta på henne...;=) Ögonstenens kommentar ? Bra, då vet han att han ska vara snäll mot mig. Ha ha hon är så skön.

Nu låter det här mycket värre än vad det är ;=) Både jag och brorsan är ärligt talat jätteglada att hon träffar killar och upplever allt det där spännande. Blir hon bränd är det väl bara att acceptera att det tyvärr hör livet till. Dessutom är det väl en nyttig erfarenhet som jag ser det. Ok att jag är väldigt beskyddande och sätter mig på första bästa plan om det händer henne nånting, men det skulle jag göra för alla jag verkligen bryr mig om. Skulle aldrig i mitt liv försöka skydda henne från allt "ont" som kan hända genom att sätta upp en massa förbud. Tror inte riktigt på det. Utan jag förespråkar definitivt att hon får växa upp och tidigt bli en självständig individ som klarar av att stå på egna ben. Och då är man nog också förberedd på att hon kommer att gå på minor och inte oroa skiten ur sig dagligen.

7 kommentarer:

Astriid sa...

Du är så himla söt mot din brorsdotter :) Hon ska verkligen skatta sig lycklig som har en så fin farbror! Det är nog det som gör henne till en bra person också, som har bra människor i sitt liv, runt om sig. Man formas ju av sin omgivning. Och som du skriver hjälper det ju inte att ha ett skyddsnät, för nån gång blir man sårad och ledsen.

Men stackars killen, hahaha! Han måste ju ha varit livrädd. Samtidigt kan han väl få tåla lite också, då märker man ju att han är intresserad om han ändå stannar kvar ;D Första gången en kille sov hemma hos mig ställde min pappa in en tältsäng och hälsade inte ens på killen. Hihi!

Hoppas han är en superkille!

PPG!

Fröken Svensson sa...

Helt rätt Dogge! Som jag krev i mitt förra inlägg: frihet under ansvar är det som gäller ;-)

Jag är glad att du blivit min gudfar så go och omtänksam som du är!
Puss

Singelsussi sa...

Haha, du är så söt Douglas. Brorsdottern är väl också typ 18 och myndig vid det här laget så inte så chockande att hon och pojkvännen sover ihop. Man sov väl över hos pojkvännen i den åldern på gymnasiet utan att det var särskilt stor skandal. Och ja, hon måste få uppleva livet och kärleken och ibland gå på nitar och sånt tyvärr. Du kan inte skydda henne från livet. Stor kram

Douglas sa...

Astriid: Åh gulliga du ;=) Jag gör mitt bästa för att få henne att må bra och försöka se saker ur ett annat perspektiv än man gör som tonåring.

Visst är omgivningen bland det viktigaste. Håller absolut med !

Haha ja ska man stå ut med vår familj ska man nog tåla en hel del....men man får mycket kärlek på kuppen tillbaka ;=)

Jag ska vara i Lux 1 dag innan vi åker iväg så jag får väl se om hon låter mig träffa honom. Då kommer rapport.

PPP!

Fröken: Håller med dig helt och hållet.

Hi hi jag ska ta hand om dig på det allra bästaste sätt som är möjligt ! Din gudfar tar emot dig närhelst du faller ;=)

Puss!

Sussi: Haha nä det är inte alls så chockande.Jag är som sagt glad att det händer.

Fast oavsett vad så tror jag att det är svårare för oss utan barn att förstå hur brorsan känner, hur logiskt det än må vara.

Nej att skydda henne från livet går ju inte.Tänker ju inte bli nån religiös fundamentalist...ha ha ha.

KARAAM!!

Janet sa...

Åh himmel så go du är vännen! =)

Tror jag det att tjejen blir klok och står stadigt på jorden när hon har så fina beskyddare där som tålmodigt,insiktsfullt,tryggt och kärleksfullt ingjuter det viktigaste hos henne.

Och om det är karma som gäller här i livet så har du ju massa värme,omtanke,humor och kärlek att vänta ;)

Kramen

Fröken Svensson sa...

Tack söta du!
Puss

Douglas sa...

Janet: Tack rara du! Än så länge är det bra ordning på henne och det är bara att hoppas att det håller i sig så länge som möjligt...

Njae jag tror ju tyvärr inte på Karma ;=)

Kram!

Fröken: Silvous plaise Mademoiselle ;=)

Puss!!