tisdag 29 september 2009

Fråga

Satt med 2 killkompisar någon kväll på Anglais och pratade om det här med att ragga. Vi började prata om varför tjejer så sällan raggar jämfört med killar. Tjejer menar ofta att dom inte behöver "eftersom killar jämt kommer fram i allafall". Är ni såna som raggar ? Och då menar jag på ett sätt som är ganska tydligt även för killar, inte typ fattar han inte att jag är intresserad ? Jag tittade ju på honom i 1 sekund..." ha ha ha.

I vilket fall som helst trodde jag att det berodde på fler faktorer än att "tjejer inte behöver". Innan jag lägger fram mina teorier så tänkte jag att ni kunde svara på denna fråga :

För vilket "kön" tror ni det är värst att bli nobbad vid raggning och varför ?
1. Värst för tjejer
X. Värst för killar
2. Ingen skillnad.

En rolig detalj i sammanhanget var att vi 3 alla svarade olika...

7 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Jag raggar inte. Har gjort det 2 ggr och då har det väldigt bra iofs ;) Varför jag inte gör det är nog för att jag spanar och de märker att jag spanar och så kommer killen fram ist. Jag tycker på något sätt att det är manligt att en kille fram, men coolt om man som tjej gör det :D

På frågan svarar jag: Värst för tjejen, då hon nog mer sällan raggar och får man då ett nej.. ja... jag vet inte..då är det ju inte roligt.. haha.

Kram!

Astriid sa...

Rent spontant vill jag säga att det nog är lika hemskt för båda könen! Men på nåt sätt tror jag ändå på alternativ nummer ett.

Detta motiverar jag med att det fortfarande är lite så att det är killen som "ska" ragga. Tjejer är inte vana vid situationen och därför inte vana vid att bli nobbade heller. Därför tror jag mest på alternativ nummer ett.

Men ja, äh vet inte. Så svår fråga!

Berätta, vad motiverade ni era alternativ med? Och du!! Då kan du ju på en gång skriva hur killar gillar att bli raggade på ;) Om jag skulle bli så modig att jag raggade lite, haha!

Kramar!

Singelsussi sa...

Jag kan absolut ta initiativ. Känner inte att det är killen som måste vara den som raggar. Problemet är ju att det faktiskt finns en hel del killar som kan bli lite rädda av det och det finns också dom som tycker att det är killen som ska 'jaga', tjejer ska inte ta initiativ. Jag tror i vissa fall att det är killen som tycker att det är jobbigast att bli nobbad. Kram

Pettiwoman sa...

Jag raggar och har inga problem med det. Men märker att killar ofta blir rädda om man är FÖR på. Helst ska man spela svår och jag är trött på det.
Att gå långsamt fram är en sak... men att spela svår vill jag inte.

Jag tror att det är lika hårt för båda könen att få nobben. Förstår inte ens varför det skulle vara skillnad.

Petra
www.pettiwoman.blogg.se

Douglas sa...

Fröken:
Hehe jag kunde tänka mig att du inte raggar så där jättemycket utan kör mer "traditionella" roller som jag också gillar.
Jag håller också med om att det är coolt dock när en tjej gör det !

Kram!

Astriid:
Nog lär det stämma att en kille är mer van vid att nobbad ;=).

Jag röstade på nummer 1. Det jag tänkte på är hur mycket mer tid en tjej lägger ner på sitt utseende innan hon går ut. Det är liksom kläder, smink, nagellack och hår. Skulle jag lägga ner typ 2h på att fixa till mig och få nobben skulle det inte kännas kul och frågan är om jag skulle våga riskera det överhuvudtaget.

Vad dom andra motiverade det med kommer jag inte riktigt ihåg. Jag var dock helt övertygad om att jag hade rätt. Det är jag inte längre eftersom inte någon av er nämner det som jag trodde ;=)

Hur killar vill bli raggade på är ju ett kul ämne ! Har inte alls pratat om det här med mina bekanta så jag vet nog inte ?

Ska fråga några lirare och skriva ett inlägg om det.

Kram!

Singelsussi:
Jag tror också (med senaste dejten i färskt minne) att man kan bli ställd när en tjej raggar så tydligt. Det var en rätt ovan situation som jag inte visste riktigt hur jag skulle hantera. Sen gick det ju bra i allafall, men hade jag bara träffat henne en gång kanske hon också hade dumpat mig.

Kram!

Petra:
Du har en poäng. Att gå långsamt fram är inte samma sak som att spela svår. Mer troligt är att den som raggar kanske uppfattar det som att man "spelar svår".

Sen tycker jag att oavsett vad så är det skillnad på män/kvinnor och resp. personligheter och därför inte konstigt att man reagerar olika.

Kram!

Singelsussi sa...

Att tjejer lägger ner massor av tid på sitt utseende, kläder och smink är faktiskt många gånger lika mycket för andra tjejer och kompisar som för killar. Det finns ju tex en hel del killar som inte alls är så förtjust i allt det smink och kletigt läppglans vi använder kilovis av.

Douglas sa...

Singelsussi: Det förändrar iofs inte saken som jag ser det.

Kontentan blir ju detsamma. Man har gjort sig så fin man kan, och riskerar att ändå bli nobbad om man raggar.

Läppglans går alltid hem i min värld ;) !

Kram!