fredag 24 april 2009

Flickvänsmaterial ?

Hade en diskussion med några tjejkompisar om det här med flickvänsmaterial. Varför en del är det, och varför en del inte är det. Antar att det är samma sak för tjejer när det gäller män.Det hela började dock på ett olyckligt när jag sa till henne att hon inte var flickvänsmaterial. Det lät ju mycket värre än vad jag menade. Ville ju absolut inte såra henne utan mer försöka förklara för henne varför jag såg henne på det viset.

Jag kommer ihåg intrycken jag hade när jag pratade med henne för ett tag sen. Vi stod inte så nära varandra åsiktsmässigt kan man väl säga. Du gav ett intryck av att vara så hård med det du sa och på det sätt som du sa det. Hon svarade ja men jag kanske inte är sån egentligen Mmm jag vet det nu sa jag, men det var inte det intrycket du gav mig direkt. Och om sanningen ska fram så tror jag många killar kan uppfatta dig som jag. Och då spelar det ingen roll hur du egentligen är. På samma sätt som jag betedde mig som en idiot när det gäller skönheten.

När det gäller mig så är flickvänsmaterial någon som får mig att ta fram de sidor jag tycker om mest hos mig själv. Det kanske är självklart för många, men jag har verkligen inte alltid insett det. Har nog inte ens tänkt i dom banorna. Vete tusan hur jag tänkt om jag ska vara ärlig. Och just detta med att vara med någon som tar fram ens positiva sidor är ett mycket bra riktmärke.

Jag tycker t.ex. om när jag får vara omtänksam, påhittig, sexuell, rolig och beskyddande. När en tjej visar sig vara "liten" och "sårbar" och jag kan ta hand om henne. Känna att hon litar på mig. När hon t.ex. lägger sitt huvud i mitt bröst eller mot halsen och bara vill att jag håller om henne. Men jag vill inte vara sån, jag vill vara oberoende av någon man säger kompisen. Ja jag förstår vad du menar, men du missförstår andemeningen. Tycker du att en kille är svag för att han ibland gråter ? frågar jag henne. Nej svarar hon.För visst är det så, att en del felaktigt har uppfattningen att en riktig man inte gråter. På samma sätt så ger en tjej inte uttryck för att vara "svag" bara för att hon låter sig känna behöva en man och ger uttryck för det.

Och samtidigt så kan man ana sidor hos en tjej som låter mig vara som jag vill vara. Jag vet inte hur jag ska beskriva detta, men det finns bara där. De få tjejer som jag blivit riktigt kär i har jag sett vissa sidor hos tidigt. Sättet hon pratar på. Sättet hon bemöter människor på (vilket är oerhört viktigt !). Det hon utstrålar. Hos skönheten kunde jag se detta. Även om jag inte blev kär i henne, kände jag att jag mycket väl hade kunnat bli det om jag nu inte misstagit mig rejält. Vilket jag iofs. gjort förut med andra.

En annan intressant detalj är att de jag fallit för har jag alltid känt en fysisk attraktion till snabbt. Kanske stämmer det som sägs ibland, att en man inom 60sek vet om han kan tänka sig att ha sex med en tjej eller inte...? En tjej som jag inte känt något för första gången jag träffat har det nog aldrig utvecklats till något annat heller. Så det där om 60sek kanske stämmer på mig också. Högst troligt när jag tänker efter.

De tjejer som jag också fallit för har haft en förmåga att få känna mig manlig. Dom har förstått "Spelet" som jag tror ligger där undermedvetet och som tjejer jag gillar förstår sig på. Nu handlar det inte om att manipulera som i boken med samma namn. Men på samma sätt som det är viktigt för en tjej att få bejaka sin kvinnlighet gäller det omvända för mig. En tjej tycker ofta det är charmigt med en man som t.ex håller upp dörrar, ger komplimanger, köper en blomma då och då eller vad det nu kan vara. Men på samma sätt finns det saker som många män uppskattar, vilket jag ofta tycker glöms bort i sammanhanget. Det handlar kanske inte främst handlar om upphållna dörrar eller blommor ;=)

Ta bara exemplet när ett av mina ex gav mig en guldmedalj av choklad som det stod "Nr 1" på...ha ha ha. Så "fånigt" på något sätt, men ändå oemotståndligt charmigt när hon hängde den runt nun hals. För vilken man vill inte känna sig behövd ? Känna sig som THE MAN ? Eller som ett annat ex som anspelade på att jag var "stark". Hahaha det är så billigt att man nästan skäms för att man blev smickrad till tusen...ha ha ha. Och så tycker tjejer att killar är komplicerade ;=) ?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Som singel sa jag ofta att jag inte ville ha en beskyddande kille. Att jag minsann klarade mig själv, var självständig och stark.
Men nu efter bara några månader, så kan jag inte motstå hans trygga och skyddande famn =)
Nu gillar jag att bli ompysslad men även pyssla om. Det är nog kanske inte så olika mellan könen heller när det gäller de där små "töntiga" bevisen på uppskattning =) Jag kan åtminstone gilla det, haha

Fröken Svensson sa...

Intressant läsning ;) För mig tar det också 60 sek tror jag tills jag vet om det kan bli nåt eller inte. Finns inte fysisk attraktion är det lika med dödsdömt för mig. Tyvärr måste jag nog säga, för inte är det alltför många som man känner så för, haha. Jag älskar att bli omhändertagen, men älskar även att ge. Förstår inte varför tjejer inte lika väl kan överraska killen som tvärtom?! Det som får mig att falla hos en man är en man som gillar mina sidor, så jag kan få vara den jag är utan önskningar att jag ska vara nån annan. Det är kärlek =) KRAM!

Astriid sa...

Jag tror att du har läskigt rätt i det du skriver. Jag har bara inte tänkt riktigt på det sättet.. Bra att läsa det. Få ord på allt. Jag tror att man måste känna en fysisk attraktion snabbt. Det kan vara det som är det magiska "klicket" till att börja med.

Och nog har jag tänkt som din tjejkompis att jag klarar mej själv. Eller jag TÄNKER så ofta fortfarande. Och jag kan tänka mej att en del kan uppfatta mej som hård också. Fan, det här ska jag tänka på!!

Sen tycker jag att det är kul att överraska. Man kanske har slängt ihop nåt gott att äta tills han kommer. Alla roliga saker som är oplanerade brukar bli väldigt roliga och bra. Absolut ska män också få bli omhändertagna, men kanske på ett annat sätt än den trygga famnen.

Det är så skönt att få en killes åsikter ibland! :)

Kram

Singelsussi sa...

Åh vilket bra inlägg! Jag håller absolut med om att attraktionen måste finnas där från början även om man kanske bara är vänner då. Så är det för mig också. Och visst är det jätte viktigt med första intryck och hur man uppfattas. Jag tror att jag är alldeles för självständig, otålig, framåt och en smula kaxig egentligen. Det är nog det som gör att jag är singel...

Douglas sa...

Latja: Du är nog inte ensam om att tycka så ;=) Jag tror att just det här med självständig/stark- viljan är vanligare hos svenska tjejer.

Haha på många sätt är könen mer lika än vad man kan ana.Alla har vi nog dom här "töntiga" bevisen vi åker dit på gång på gång...

Kram!!

Fröken: Hmm ja då är vi nog väldigt lika på den punkten. Utan fysisk attraktion är det totalkört.

Mmm faktiskt ligger det en hel del i att glädjen ofta ligger i att kunna ge. Ofta brukar det första jag tänker på om jag skulle vilja miljoner på lotto, hur otroligt skoj det skulle kunna vara att hjälpa de som står mig närmast. Att ha den möjligheten.

Oj vad det ligger mycket i att kunna få vara sig själv.

Kram !!

Astriid: Hehe jo nog är den del i det magiska "klicket"...

Mmm ibland kan det vara skrämmande hur folk kan uppleva en. Hur långt ifrån verkligheten det kan vara. Det är också därför det är så viktigt att vara den man innerst inne är. Att bete sig så också.

Åh lagad mat när man kommer hem är ju en vinnare...!! Det är verkligen omtänksamt.

Hehe träffar du en kille som resonerar som jag så vet du nog en del nu om hur du ska få honom på fall ;)

Kram!!

Douglas sa...

Singelsussi: Tackar !!

You never get a second chance to make a first impression...även om det såklart inte behöver vara kört om det nu skulle vara lite sämre.

Hihi men det där är ju rätt sköna sidor om man har glimten i ögat ;=)

Kram!!

Astriid sa...

Jag börjar lära mej! Men ok, jag tar dej då ;) Hahaha..

Douglas sa...

Astriid: Du kommer ju bli livsfarlig om du redan i unga år börjar lära dig ;=)

Då gör du ett bra val...ha ha ha.

Kram!