tisdag 17 november 2009

Ibland suger jobbet.

Men jämna mellanrum har man jouren på jobbet. För min del innebär det att om det inträffar något fel mellan 17-23 så ska jag vara på plats och börja felsöka inom en ganska kort tid. Någon gång har jag 24h:s jour och då kan dom ringa mig dygnet runt.

Det är 7 produktionsdatorer man ska känna till ipadresser / användarnamn / lösenord till. En av miljöerna kände jag inte till så jag frågade en kollega:
- Vad är det för ip-address till XXX-datorn ?
- Det behöver du inte veta. Den går smärtfritt svarade han lite kaxigt med glimten i ögat.

Att den glimten skulle försvinna rätt fort nästa gång jag fick tag på han var det första jag tänkte på när det ringde på jourtelefonen och rösten i andra änden sade :
- Vi har problem med XXX-datorn. Handläggarna kommer inte åt applikationen utan får bara ett meddelande "Åtkomst nekad."
- &%¤(#&"?¤&"$.....Ok jag kollar upp det genast.

Jag var ju inte alltför glad. Hade precis tränat och ätit och satt mig tillrätta i favoritfåtöljen och skulle chilla. När jag sen kommer in till jobbet och börjar felsöka ringer det igen. Det visar sig att det här var ett planerat avbrott för en rättning och således inget som helst oväntat.

Så det var bara att åka hem igen.

6 kommentarer:

Astriid sa...

Mohaha! Så kan det gå...

Douglas sa...

Astriid: Tack för empatin baby...ha ha ha. Räkna med repressalier ;=)

Kram
/Douglas

Fröken Svensson sa...

Nämen, nu börjar det bli lite mycket oväntad otur tycker jag. Senaste inlägget var inte hller så positivt ju :( Dogge får helt enkelt vara hemma ett par dagar o se upp tror jag. KRAM!

Astriid sa...

Jag förväntar mej inte nåt annat heller ;)

Douglas sa...

Fröken: Mmm hela den där veckan kändes som om det vore Fredagen den 13:e varje dag.

Tog det lugnt var nog det sista jag gjorde ;=)

Kram!

Astriid: Då är vi överens för en gångs skull...;=)

Kram!

Astriid sa...

Överrens IGEN?? Nää.. Det börjar gå över styr det här med att vara överrens. Måste göra nåt åt det här nu! ;)