fredag 10 juli 2009

TIllbaka på jobbet

Här händer det grejer direkt minsann. Kom in till jobbet igår och hittar inte min dator i förrådet där vi låser in dom. Är helt säker på att jag lämnade in den där innan jag åkte på semester. Vi var först rätt säkra på att det var någon som hade gått på semester som helt enkelt råkade få med sig fel laptop. Så jag skickade ut ett mail till alla, men fick inget svar. Till saken hör också att det bara är vår avdelning som ens kan komma in i det rummet eftersom det krävs en personlig bricka + personlig kod.

Då började jag fundera på om någon verkligen fått med sig den av misstag ? Trots allt är min dator märkt med namn som är rätt svårt att missa. Så jag knallar över till vår säkerhets-avdelning och pratar med dom. Och dom grabbarna har verktyg som heter duga :=) Tydligen fanns det ett program installerat på min dator som gör att man kan spåra den oavsett om man raderat hela hårddisken. Dessutom fungerar det som så, att varje gång datorn kopplas upp mot internet, så skickas det en signal från den i form av GPS-koordinater som pekar ut exakt var den befinner sig.

Mycket riktigt visar sig min misstanke tyvärr vara sann. Datorn är stulen. Det som garanterat att den är det är just det faktum att man ser att hårddisken blivit raderad. Hade det varit någon som av misstag hade tagit fel så lär man ju inte förstöra något för sin kollega genom att radera allt innehåll.

Eftersom förrådet där vi förvarar datorerna bara är åtkomliga för speciella personer med bricka+kod loggas också såklart alla som öppnar det. Så man skriver helt enkelt ut en lista med de som varit inne i förrådet under den tid jag varit på semester och den som har tagit datorn är garanterat med på listan vilket känns olustigt. Det är ju någon av mina kollegor.

Nåväl vi får väl se vad som händer framöver. Sensmoralen är väl i allafall att storebror ser dig ! Så få inte för er att snonågon dator ;=) !

4 kommentarer:

Varför vara perfekt.. sa...

Jag lovar! jag ska inte sno någon dator!! ;) Hoppas du har haft en bra semestervecka! kraam

Douglas sa...

VVP: Det är bra det...har ju stenkoll på dig efter att ha installerat det där programmet på din mobiltelefon...ha ha ha !!

Veckan har varit kanon. Ska skriva om den snart.

KRAM!

Anonym sa...

Tack för tipset ;-)

Nä men allvarligt talat så måste det kännas väldigt olustigt att någon på ens jobb snott den.

Välkommen hem förresten =)

Douglas sa...

Latja: Ja det känns inte alls kul. Inte för att jag tar det personligt även om han snodde min dator, men att ha kollegor omkring som gör sånt här går ju fetbort.

Kontentan kan ju bli att folk kollar snett på varandra.

Nåväl,jag hoppas att den som gjorde det får sparken.

KRAM!