måndag 29 juni 2009

Semester 1

Imorgon drar jag på min första semester. Har styckat upp min ledighet i 4 bitar i år med semestrar vecka 27,31,36 och 44-45. Jag tycker om att ha det utspritt istället för en lång sammanhängande variant. Dels för att det är skönt att alltid ha något att se fram emot, och också för att slippa ångesten att börja jobba när man varit ledig t.ex 5 veckor i sträck.

Fast just nu känner jag att jag gärna hade haft 2v ledigt direkt. Jag känner mig väldigt trött, både fysiskt och psykiskt. Det hänger framförallt ihop med att jag bytte jobb för snart 4 månader sen. Faktum var ju att jag hade 14dagar ledigt att ta ut från mitt gamla jobb när jag sa upp mig som dom inte lät mig ta ut. Ok att jag fick en rätt bra slutlön, men jag hade föredragit ledigheten alla dagar i veckan. Och något jag lärt mig är att vissa saker kan man inte skjuta framför sig hela tiden. Förr eller senare hinner tiden ikapp en. Typ när det gäller ledighet. Sen är det som bekant mycket som ska läras när man byter jobb vilket också leder till trötthet. Där är jag nu.

Apropå jobbet så har det gått riktigt bra. Har haft samtal i veckan med både min projektledare och högsta chef och jag har fått jättemycket beröm. Du jobbar självständigt och är driven. Är du säker på din sak låter du dig inte bli överkörd av kunderna. Du är dessutom tekniskt kompetent och du har kommit in i jobbet otroligt snabbt har det bla sagts. Själv tycker jag inte att jag har gjort något speciellt som föranleder dessa ord...om jag ska vara ärlig ;=)

Visst är det kul att få beröm (väldigt kul t.o.m.), även om jag faktiskt inte lägger så mycket betydelse i det. På samma sätt låter jag mig inte nedslås jättemycket heller om någonting inte fungerar till 100%. Sen är det iofs lite lustigt hur svårt det kan vara att ta emot beröm. Min reaktion på berömmet jag fick av cheferna är nog inte speciellt ovanlig. Men det är väl en släng av jantelagen antar jag.

Nåväl imorgon drar jag i allafall till Kreta för 1 vecka och även om jag har ett par stekar-badbyxor så är första prio att vila och bara njuta. Som vanligt när jag är på semester så är det träningsförbud(!) som gäller. Dessutom ska det ätas/drickas riktigt gott. Att jag är en sucker för glass lär mina kompisar också bli varse om. Kommer ihåg när jag var i Karibien förra året där en av caféerna på stranden sålde Hägendasz-glass. Vet inte hur många små bägare jag fick i mig, men det var minst 2st/dag. Det ska jag förhoppningsvis klara av nu också, om det bara finns en glasskiosk vill säga !

Kommer också ta med mig några böcker. Ska väl i allafall försöka hinna läsa ut en av dom, där Munken som sålde sin Ferrari är första prio.

4 kommentarer:

Astriid sa...

Jag har faktiskt börjat ångra att jag tagit fyra på rad. Börjar känna mej stressad för vad jag ska göra hela tiden PLUS det som du säger. Att jag redan börjat tänka på att jag ska tillbaka sen. Dumt. Men Kreta låter skönt även om jag helst njuter av värmen i Sverige just nu ;)

Vad kul att du fick beröm!! Sånt är ju underbart även om det är svårt att ta emot, jag vet. Bra att du inte blir helt nedslagen av kritik när du får det, det blir jag. Mycket dumt. Men det är väl nåt man får lära sej antar jag. Haha.. I helgen var jag och hälsade på hos en kompis, hon bor hemma över sommaren vilket inte gör mej nåt eftersom föräldrarna har strandtomt. Men hennes mamma sa att jag var så duktig och hjälpsam. Jag sa faktiskt högt då "jag blir generad nu". Jag tycker sånt är självklart om man är borta!

Men du, hoppas du har det kalas och äter en maaaassa glass. Det är najs i den här värmen :D

Kramar!

Fröken Svensson sa...

Vad mysigt för dig att åka iväg till Kreta :D
Jag blir kvar i Sverige. Men det funkar det också. Väntar fortfarande på bild av stekarbyxorna ;)
KRAM

Anonym sa...

Ha en härlig semester =)

Jag är tillbaka för en vecka på jobbet just nu och det känns som jag har lyckats pricka in det dåliga vädret ;-)
Har ju också styckat upp min semester så nu har jag något att se fram emot.

"Munken som sålde.." har jag lyssnat lite på i en cd-bok och den får en verkligen att tänka till på ett eller annat sätt =)

Kram kram

Douglas sa...

Astriid: Mmm det är skönt att ha semestern utspridd tycker jag. Kan du inte skippa att ta ut en av de 4 veckorna och spara till hösten ?

Men du ÄR ju en duktig tjej så mig förvånar det inte att du fick beröm.

Apropå kompisen med strandtomt...håll dig på god fot med henne ;=) Låter som en riktig lyx.

Haha att jag käkade glass i stora behöver du inte oroa dig för ;) Det gjorde jag !

KRAM!

Fröken: Ja det var riktigt nice. Ska skriva om det snart.

Sverige funkar i allra högsta grad...såvida vädergudarna är med oss vill säga. Annars suger det rejält tycker jag.

Haha tror inte vi tog några såna bilder faktiskt. Men jag ska posta några bilder från semestern i allafall.

KRAM!

Latja: Mmm vädret är inte riktigt vad det var i Kreta kan man ju krasst konstatera...därför är det så skönt att ha haft en suverän vecka ur det avseendet.

Den boken är riktigt bra. Skulle bli förvånad om man läste den utan att det väcker en och annan tanke faktiskt.

Kram!