måndag 13 juli 2009

Kreta

Resan började bra för min del. Märkte på Arlanda att jag bara hade glömt tofflor, cyklop och handduk hemma. Helt klart över förväntan.

Kreta var riktigt nice. Känner så här i efterhand att det var precis vad jag behövde. Jag är en soldyrkare och fick verkligen mitt lystmäte av sol.Det är så otroligt avkopplande att ligga i en solstol och bara vila. Eller sola. Eller lyssna på musik och blicka ut över havet. Eller läsa en bok. Eller titta på fina tjejeri bikini vilket det inte fanns så många av.

Havet var också nice med trevlig temperatur på vattnet. Att norrlänningen i sällskapet skulle vara största badkrukan kom dock som en överraskning...ha ha ha. Sandstränderna var väl också helt ok. Dock var både vatten/stränder inte alls i samma klass som Karibien vilket jag inte heller hade förväntat mig. Turkost vatten och stränder där sanden är som potatismjöl äger.

Tyvärr var inte hälsan på lika bra humör och en dag hade jag migrän med allt var det innebär. Hade också sen lite huvudvärk i 2-3 dagar innan vi insåg att det måste bero på att jag inte drack något kaffe. Första dagarna drack jag nämligen men eftersom det smakade så illa skippade jag det dagarna efteråt. Och är man van vid 3-4 koppar per dag så är det inte konstigt att man får abstinens. Det positiva med detta är att jag bestämde mig för att sluta dricka kaffe ! Tycker inte om känslan av att min kropp är beroende av någonting. Dessutom ville jag visa för mig själv att jag har självkontroll. Jag vet, jag är störd. Kanske tävlingsinstinkten...Så nu har jag varit utan kaffe i snart 2 veckor. Det är inte alls omöjligt att jag börjar dricka igen, men då är det för att jag vill.

Huvudvärken ställde dock till det för mig. När de andra åkte på utflykt en dag vågade jag helt enkelt inte hänga på. Hade ingen lust att få ett rejält pannknack och vara 10mil hemifrån. Dessutom var jag inte direkt så aktiv som jag brukar vara. Jag dök ingenting, och åkte inte ens ut på en snorkeltur. Dessutom var väl inte humöret alltid på topp p.g.a huvudvärken men jag hoppas mina resekamrater hade förståelse för detta. Men som sagt, rejält med vila fick jag och det är inte att underskatta.

Maten och portionerna var kanonbra, för att inte tala om grönsakerna ! Smakar ju helt annorlunda än man är van vid. Glass-tarmen fick också jobba duktigt. Jag höll mitt snitt på typ 4-5kulor per dag...ha ha ha.

Grekerna som folk var riktigt trevliga. Att "munhuggas" med kypare/servitör/inkastare eller folk i allmänhet var hur normalt som helst och de fattade galoppen. Till exempel när dom frågade Did the food taste alright? kunde man med lätthet svara i stil med No mate, this was really really bad utan att dom tog det minsta illa upp när man började skratta och dom insåg att man skojade. Det är sånt här jag tycker om. Dessutom kändes dom mer genuint gästvänliga än när jag t.ex var i Thailand. Där smilade folk så länge man betalade.Typ.

Däremot...toalettarna...Alltså seriöst, att man på 2000-talet inte kan fixa toaletter där man kan spola ner papper känns ju overkligt ?? Eller att man i allafall inte kan göra papper som löser upp sig i vatten ? Att stoppa skitiga papper i en papperskorg känns ju medeltiden.

Nattlivet var helt dött vilket var lika bra det. Kanske fick jag "hångla" mest av oss därnere, trots allt fick jag kindpussar av två tjejer i 19-20 års-åldern...ha ha ha. Nu ska ni inte tro att jag raggade på så unga lammkött. Det var nämligen så att en av inkastarna på en pub helt plötsligt hittade på att jag fyllde år. Så det blev en "Happy Birthday"sång och sen sa han åt tjejerna att dom borde pussa födelsedagsbarnet vilket dom gjorde.

3 bästa med Kreta :
* Vädret
* Maten
* Människorna

3 sämsta med Kreta :
* Toaletterna
* Kaffet
* Brödet

4 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Låter som att du är nöjd med resan i slutändan :) Jag har också varit på Kreta, gillade det, men så älskar jag ju Grekland också. Jag håller med om toaletterna, skabbigt att ibland behöva sätta sig ner i ett hål i marken hahaha. Kul att du e tillbaka. Nu ska jag bli bättre (igen) på att blogga hade jag tänkt. Kraaam!

Douglas sa...

Fröken: Ohja jag är jättenöjd ! Vart på Kreta har du varit ? Vi var i Platanias, väster om Chania. Finns det andra bra resmål du kan rekommendera i Grekland ?

Mycket mycket bra idé att du ska börja blogga igen ! Det är såklart jättekul(!) att du träffat någon, men du får inte glömma bort oss ;=) I såna fall är riskerar du att hamna utanför banan som du skulle uttrycka det...ha ha ha.

KRAM !!

Astriid sa...

Det låter som en skön semester ändå även om det kanske varit kul om det hade funnits nåt sorts nattliv? :P

Migrän och huvudvärk hade du gärna kunnat vara utan kan jag tycka. Men att sluta dricka kaffe låter väl som ett väldigt vettigt beslut! :) Bra där. Men jag kan lova att du kommer få frågor om det ;) Mina kollegor påstår att man inte är vuxen förän man dricker kaffe. "Vad skönt" brukar jag säga och fnittra vidare. Hihi :)

Grekland är niiice. Jag vill också fara!

kraam

Douglas sa...

Astriid :Fast det som var bra i och med avsaknad av nattliv var att man verkligen fick vila ut. Inte att förakta ;=)

Hehe ja men kaffet kommer jag börja med igen tror jag ;) Vill ju inte sluta egentligen, utan gör det mer som ett test bara. Kommer nog dock dra ner på konsumtionen.

KRRRRRRRRRAM !