söndag 15 mars 2009

Olika sätt att kommunicera

Att kvinnor inte alltid menar nej när dom säger nej är väl ett ganska känt faktum. Eller med andra ord, inte alltid menar det dom säger. Kommer ihåg när jag en gång sa till mitt ex nånting i stil med att du är verkligen vacker i den där frisyren när hon hade klippt sig. Nej du får inte säga så där får då blir jag bara generad varpå jag retsamt svarade ok då får jag alltså inte säga till dig någon mer gång att jag tycker du är fin i håret ? Jooooo svarade hon, vilket jag såklart visste att hon skulle säga.

Kvinnors sätt att kommunicera har fått mig att fundera/fascineras många gånger. Mycket har män (mig inkluderat) fått "lida" genom åren när man logiskt försökt förstå det kvinnor säger. Det har inte alltid gått så bra...ha ha ha. Problemet är att kvinnor ofta kommunicerar med/via känslor när dom pratar. I känslor finns ofta ingen logik, och därför är logiken ett felaktigt sätt att försöka förstå ibland. Rent konkret så innebär detta för mig att jag ibland inte lyssnar på vad en kvinna säger, utan att jag försöker förstå den känsla hon försöker förmedla. Ett rätt kul exempel på detta var när instruktören till mitt boxningspass skulle åka på semester i 2 veckor. Vi pratade lite efter sista passet innan hon skulle åka och hon sa nu kommer Johanna att vikariera för mig dessa 2 veckor. Hon är en riktigt bra och duktig tjej. När hon hade sagt detta anade jag att en hund låg begraven så jag sa nånting i stil med det tror jag säkert att hon är, men oavsett vad kommer du alltid vara min favorit. Hon skrattade lite skamset och svarade det var ju det jag ville höra för jag var ju lite orolig att du skulle tycka om henne mer.

Å andra sidan är det inte alltid så lätt att försöka förstå. Gick senast på en mina när 22-åringen ringde upp mig några veckor sedan innan hon skulle gå ut och frågade vad tycker du att jag ska ha på mig ? Sättet hon frågade på gjorde att jag insåg att det var något lurt. Jag hann knappt svara det spelar ingen roll, du är säkert lika snygg i allting innan jag själv kände att jag var ute på djupt vatten och att det här inte var det svaret hon ville höra. Inte ens i närheten. Mycket riktigt. Blev såklart toksågad ;=) Jag försökte fråga henne vad hennes huvudsakliga syfte var med kvällen, men det var inte heller "rätt". Faktum är att jag ännu inte förstått vad "facit" var på den frågan...ha ha ha ?

Män å andra sidan pratar oftare med logik. Säger man en sak så menar man ofta det. Problemet som kvinnor kanske har är det omvända. Dom tror att killen försöker förmedla en känsla och därför sätter analyserandet igång på högvarv "vad menade han med det där ?" när man i själva verket menar precis det man säger. Finns liksom inget att analysera. Det går inte att analysera det logiska med det ologiska (känslor).

Att prata på kvinnors vis är en konst . Lär man sig den konsten någorlunda så får man det mycket roligare med tjejer. Det är här någonstans man kanske blir ansedd som en bra "lyssnare". Inte bara fär att man sitter där i 3timmar utan att säga ett ord, utan att man med sina motfrågor och nickanden visar att man förstår tjejen. Man är på samma nivå och får den här känslan av att man "synkar". Fattar man det här ligger man oftast väldigt bra till ;=) Fattar men det inte, dvs. tror att ingenting är ett bra svar på frågan vad är det ? har man en lång väg att vandra...ha ha ha.

Det lustiga är att jag också fungerar så här på senare år. Jag tycker det är hur sexigt som helst när en tjej säger "rätt" saker vid rätt tidpunkt. Eller frågar saker som gör att jag inser att hon förstår mig. Fast det som jag är mest tacksam över är att tjejer mycket oftare har den här begåvningen.

6 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

HAHAHA, intressant! Ja vi tjejer pratar med känslor, det har du heelt rätt i. Har funderat på det där svaret du gav 22-åringen, "det spelar ingen roll, du är säkert lika snygg i allting." Tycker inte alls det var något fel svar, men tänker att det kanske uppfattades som att du lät ointresserad ;) Kan hända, vad vet jag... jag är ju trots allt bara kvinna ;) Kram

Anonym sa...

Tänk vad bra det är att va kvinna =)

Vi får säga saker så att ni inte förstår oss och sen på köpet bli tjuriga över att ni inte gör det ;-)

Ni har det inte lätt, hehe
Kram på dig.

Astriid sa...

Hm.. Du har rätt i en hel massa saker här måste jag väl erkänna :) Och jag kan känna igen mej lite men oftast är jag nog mera grabbig till sättet gällande sånt där med känslor. Det är ju inte min starka sida men ska jag däremot säga nåt med känslor eller om känslor är det nog väldigt svårt att förstå mej, hehe..

Jag kan bara hålla med Fröken Svensson i att du inte svarade nåt konstigt till 22-åringen. Ibland tror jag att tjejer inte vet vad dom vill ha för svar själva ens.

Ett klurigt inlägg det här. Jag måste nog suga på den här karemellen ett tag..

Kraam

Douglas sa...

Fröken Svensson: Mmm det här är ett jättekul ämne !

Tusan, jag som trodde det där svaret jag gav till henne alltid skulle duga som helgardering...ha ha ha. Den där man tar till när man inte vet vad gjort för fel utan bara chansar med något ;=)

Mmm det där med att man inte låter tillräckligt intresserad är en annan fallgrop man lätt ramlar in i.

Kram!

Latja: Karma Latja ;=) ! I ditt nästa liv kommer du födas som man och uppleva alla fällor du gillrat för män att ramla in i !

Fast nu är det faktiskt mycket lättare än vad det var för många år sen ;=)

Kram!

Astriid: Tack för medhållet, värmer när man får höra det av en tjej ;=) Det där med känslor var ett problem för mig också när jag var yngre. Nu är det nog helt omvänt.

Även om dom inte vet vad det är för svar dom vill ha, vet dom att det man säger är fel i allafall...ha ha ha. Ungefär som att man bestämt sig i förväg.

Men strunt samma, tjejer är det bästa som finns i allafall ;=)

Kram!

Astriid sa...

Haha, vilken tur då ;) Att tjejer är det bästa dom finns alltså.. :P

Det kommer säkert med åldern kan jag tänka mej men för min del lär det ju komma mer och mer desto mer jag jobbar med mej själv för det är ju det man lär göra, det är ju bara så..

Kram på dej!

Douglas sa...

Astriid: Haha japp ni är förlåtna för mycket !

Det bästa sättet enligt mig att "lära" sig något är nog helt enkelt att bete sig som att man redan vore sån som man vill vara.

Kram!