söndag 22 mars 2009

Bilköp

Ibland lär man sig aldrig. Som när jag för 2-3 dagar sen berättade till min käre far att jag ska köpa bil.

När jag gjorde det för 3-4 år sen senast, fick jag ungefär 4000 email/dag med länkar till bilar som han tyckte var intressanta. Där fick jag också skylla mig själv eftersom det var jag som visade för honom hur man skulle kopiera in en URL i ett mail. Stort misstag.

Jag är själv inte så där jätteintresserad av bilar. Ok vissa krav har jag. Den ska vara sportig och snygg och kosta max 70K. Gärna Audi eller BMW. Men att diskutera detta med den manliga delen av släkten (min bror och pappa) är helt lönlöst. Dom är galna i bilar, och med helt olika synsätt på det hela.

Pratade med min bror i telefon tidigare idag och sa jag hade tänkt att köpa bil. Kanske en sån där Audi A3 turbo jag hade tidigare eller... Hann inte säga så mycket innan han svarade något i stil med men brorsan kamma till dig för fan. Du är ju singel så du för ju fan köpa något roligare. Brorsans ledord är hästkrafter. Behöver knappast säga att han är helt galen i Porsche. Han tycker väl typ att det är den bilen som alla i familjen borde köpa. Sen att vår pappa är rullstolsbunden och skulle behöva plocka isär sin rullstol till molekyler för att få plats med den i "bagageluckan" spelar mindre roll. Han avslutar samtalet med jag ska kolla runt lite härnere och se vad jag hittar. Leave this case on me. Jaja...

Pappas ledord när det gäller bilar för min del stavas ekonomi. Det går liksom inte in i huvudet på honom att jag är helt ointresserad av t.ex. Japanska bilar. De kan vara hur bra/billiga/praktiska etc. etc. som helst. Jag tycker helt enkelt inte det finns någon modell som är snygg. När jag nämner för honom att t.ex fälgarna är rätt viktiga för utseendet muttrar han bara jajajaja. Så när vi sätter oss vid datorn och glider in på en bilsajt och han i sökfältet skriver Honda på bilmärke ger jag upp. Jo men jag tänkte bara visa dig vad det finns om du skulle vilja ha en sån. Suck.

Men han provar en ny taktik. Han inser att om han går rakt på sak så stänger jag diskussionen direkt med att säga jag vill ha en Audi eller BMW. Så istället glider han ut i köket och pratar med min käre mor. Högt såklart, så att jag ska höra vad han säger, men utan att prata med mig direkt. Hans avsikt är uppenbar. Han hoppas på att så ett frö i mitt huvud så att jag ska ändra mig. Eftersom Douglas vill ha en bensinsnål bil med billig försäkring skulle det vara perfekt för honom med t.ex en Toyota.... är ungefär vad han hinner säga innan mamma stänger av det hela men du här väl vad han säger ? Han vill ha en Audi/BMW. Jaja muttrar han medans han moloket rullar iväg med svansen mellan benen.

Fortsättning följer.

5 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Hahaha, släkten är härlig va?! ;)
Min pappa är likadan... Ex. då jag blev av med min förra lägenhet som var en företagslägenhet, började pappa och hans fru kolla upp olika orter där det ju "faktiskt fanns" bostäder. Grejen är att de bor i norrbotten och har NOLL koll på var som är bra att bo med barn osv osv. Då hade jag som du även nämnt att jag inte ville flytta långt från mitt område pga dagis osv för dottern. Det man får tänka är att det är lite gulligt med deras engegemang, trots att det är jobbigt och de inte riktigt fattar. Jag hoppas på ett bra slut och att du inte köper en japansk bil! Hahaha. Kram på dig.

Anonym sa...

Basisten har en BMW som han är snäll och lämnar hos mig ibland och jag ääääälskaaar att köra den =)
Kan lätt åka omkring utan mål med musiken på och bara le.

Vi får väl höra fortsättningen antar jag =)
Kram på dig.

Ejjeliten sa...

Hahaha. Vad roligt. Men jag håller nog med din pappa. Köp en Toyota. Mkt bra bil och sällan problem med dom.
Corollan är snygg om du vill ha en lite tuffare. Eller Auris. Mums mums. Me like! :)

Klart jag också skulle vilja ha en BMW (1-serien... suck) eller en Audi (nya A3an är såååå snygg!) men alldeles för dyr för mig som vill ha nya bilar. Därför är Toyota bra! =)

Hoppas du hittar nåt tjusigt.

Kram kram

Astriid sa...

Haha, känner igen det där med att familjen gärna lägger sej i ;P

Jag tycker dina förslag låter väldigt bra faktiskt! Både Audi och bmw är riktigt snygga bilar ;) Men föräldrar tänker ju inte så. Iof har jag också blivit ganska praktisk av mitt bilval efter en massa problem. Men min pappas dröm är att jag ska ha nån ful volvo och jag har ingen aning om varför. För han själv har INTE det. Skumt..

Men lycka till med bilköpet :)

Kram

Douglas sa...

Fröken SvenssonMmm ibland i allafall...:=)

Engagemanget är rätt gulligt, det håller jag med om. Att dom inte fattar är ju solklart...ha ha ha. Men man blir väl förhoppnigsvis inte likadan själv när man blir äldre.

Japansk bil är uteslutet! Tror att min bror skulle säga upp bekantskapen med mig då..ha ha

Kram!

Latja: Wow, han måste verkligen älska dig ;=) !

Fortsättning kommer, var så säker på det.

Kram!

Ejjeliten: Toyota är ett bra märke, men jag tycker inte riktigt om dom. Du vet det är som med partners, det måste klicka utseendemässigt också;=)

Kollade på Auris när jag såg ditt inlägg och tyckte den var sådär ;=)

Däremot,en A3:a är helt klart välkommet !

Kram!

Astriid: Åh skönt att höra att du håller med mig ! Behöver stöd i denna svåra fråga ;)

Volvo dissar jag totalt. Har haft en och motorn skar nånstans i Piteå när en bekant lånade den.

Kram!