onsdag 7 januari 2009

Pinsamt !

Haha arbetsåret har börjat strålande. Sitter f.n hos kunden och när jag kom in i morse fick jag en utskrift av en kollega i handen. Tydligen har min dator från och till sen den 29:e Dec varit uppkopplad mot en BitTorrent och detta har gett larm i kundens brandvägg. Det vill säga, dom tycker att jag surfat mot/på en sida som inte är tillåten. För er som inte vet så är en BitTorrent ett program så man man ladda ner musik/filmer etc. etc.

Känns ju lagom kul. Kändes som att folk nu tror att jag har laddat ner porrfilmer på arbetstid typ...Det enda jag kunde tro var orsaken till detta var att jag loggade in på Betway för att kolla mitt pokersaldo. Skulle ju aldrig i mitt liv få för mig att ladda ner porrfilmer/surfa på suspekta sidor från min jobbdator, och definitivt inte på arbetstid !

Började undersöka saken närmare och det visar sig att det är något program som kickar igång så fort jag startar upp min dator. Kom ju sen på att min bror var här under Jul och att han kollade på filmer på min jobbdator. Som han laddade ner via IsoHunt som är någon BitTorrent-klient. Och även om man avinstallerar IsoHunt så ligger det kvar ett program...som visade sig vara boven i dramat. Så efter att ha avinstallerat detta är min dator ren.

Lärdom. Låt aldrig någon annan än dig själv röra jobbdatorn.

4 kommentarer:

Astriid sa...

Haha, få så pinsamt!! Jag hade väl inte antagit att du suttit och laddat ner just porr men det är ju fortfarande nåt otillåtet, hehe :P Men dom måste ju kunna se att det skedde på icke arbetstid? Eller inte?

Tur att det löst sej i alla fall :)
Kram!

Anonym sa...

hehe, bra start som sagt ;-)
Jag hade nog önskat mig en lucka i golvet så jag hade kunnat försvinna ett tag =)

Tur du kunde lista ut och åtgärda problemet.
Kram!

Blingbling sa...

Hehe, du har tankat musik kanske ;) Eller låt oss skylla på din bror...

Douglas sa...

Astriid: Det var INTE porr ;=) Hade det varit min privata dator hade det varit en heeeelt annan sak...ha ha ha !

Grejen är att i och med att man har en shared-katalog så kopplar folk upp sig så fort min dator är igång, dvs. även på arbetstid...

Kram!

Latja: Haha som tur var, var det inte så mycket folk här.

Ja det är tur att man har den där egenskapen att man vill lösa problem.

Kram!

Blingbling: Haha det vaaaaar ju min bror ;=) Dessutom var det inte ens musik eller några andra spännande filmer...

Kram!