måndag 10 januari 2011

På plats !

Så har man då överlevt sin första hela vecka i bostaden. Och det har varit en utmaning på den del sätt. Man kan väl lugnt säga att ett nytt modernt kök inte är helt enkelt att förstå sig på. I och med att jag bott i hyresrätt hela mitt liv är jag van vid det enkla. Det vill säga, spis med 6-stegs reglage och ugn som i princip har 2-3 lägen.

Till exempel så har jag en spis som inte fungerar...trodde jag. Vilken platta jag än satte på så stängde den ner automatiskt efter 20-30 sek. Eftersom jag är programmerare till yrket gick jag systematiskt till väga. Jag satte på alla plattor och placerade en kastrull på var och en. Jag blev än mer konfunderad när 3 av 4 slogs av. Que ? Så jag fick vika ner mig (dvs ta fram manualen och börja läsa). Tydligen har jag en induktionshäll där kastrullerna måste vara magnetiska. Det hade jag ingen aning om. Så det blev en snabb vända till IKEA där dom sålde 7-delars stekpanna/kastrullset för 500kr. Perfekt tyckte jag eftersom när jag kollade på Åhlens kostade grejerna typ 4-500kr styck.

Sen kan man ju tro att ett 7-delars set består av...just det, 7 stekpannor/kastruller. Det gör det inte. Tydligen räknas locken på kastrullerna som separata delar. Så mitt 7-delars set består av 1 stekpanna och 3 kastruller. Logiskt så det förslår. Det måste ha varit en kvinna som kom på denna "logik"...he he he...

När jag flyttade blev jag även lovad en mikrovågsugn. Den såg jag inte skymten av. Jag ringde byggherren och undrade varpå han svarar den är integrerad med ugnen. Såna lösningar visste jag inte ens existerade...ha ha ha. Plötsligt förtod jag varför ugnen hade en massa vred och knappar. Hursomhelst lyckades jag i allafall grilla kycklingfiléer i ugnen, OCH göra det genom att ställa in en timer ;=)

Tvättmaskinen var lite lättare att förstå sig på. Det vill säga, den fick jag igång på en gång även om det finns en massa inställningar/val som jag inte vet vad det är.Men strunt samma, det jag använder gjorde kläderna rena i allafall. Räcker gott för mig.Torktumlaren var en enkel match ;=) Behövde inte ens öppna manualen. Så ni förstår att jag haft det segt. Tror jag måste skaffa mig en flickvän som är bättre på sånt här ;=)

Men jag trivs bra och det är väl huvudsaken. Har fått persiennerna på plats och även packat upp den sista flyttlådan. Behövs väl bara en rejäl storstädning nu, men det kan gott och väl vänta lite.

Det enda som stör mig är att jag bor lite väl långt ner. Är inte helt nöjd med att man kan klättra in genom fönstren. Men det är sjukt nice att ha så nära till allting (Fröken Svensson, det är nära till Lemon/Lokal ;=))

3 kommentarer:

Tears and Pearls sa...

jisses amelia :D lycka till i din nya lya! KRAM

Fröken Svensson sa...

Hahahaha! Dogge.. du är väl för söt! Hade du på flera plattor samtidigt hahahaha. Jag kan se det här framför mig ;-)
Ja du hade kanske behövt någon som kunde fixa/skratta lite åt dig ;-)
SÅ du bor nära Lokal/Lemon nu säger du.. säg till när du går dit någon gång, men det blir väl varje helg nu kan jag tänka mig hahaha.
PUSSS

Douglas sa...

TP: Haha är det så här pensionärerna känner sig när det handlar om datorer ? Allt är bara ett enda mysterium ;) ?

KRAM!!

Fröken: Japp körde alla plattor och sen uteslutningsmetoden. Funkade ju skitbra ;=) Hmm ja jag kanske ska ta och fundera över det här med att skaffa flickvän trots allt...ha ha

Jepp det är rätt nära så jag får hojta till när det är dags nästa gång ;=) Dom spelar dock så hög musik att en gamling som jag knappt hör nånting

PUSS!