söndag 3 oktober 2010

Ödet

När man läser böcker skrivna av "kloka" människor som har med vår tillvaro att göra så nämns ofta Universum. Det kan vara i stil med att "universum verkar alltid till ditt bästa, om du bara iakttar det som händer runtomkring dig". Begreppet kallas synkrodestinitet. Deepak Chopra pratar om det här i den bok jag läser just nu och även om det låter lagom flummigt och abstrakt är min upplevelse är att det stämmer väldigt bra. Det har hänt en del saker på sistone som jag tycker är rätt anmärkningsvärda.

Jag skrev t.ex i våras om att jag funderade på att köpa lägenhet. Inte alls sådär konkret utan mer att tanken hade slagit mig. Tänkte inte mer på det fram tills för cirka 1 månad sen då jag hörde talas om den nya lagen som skulle träda i kraft den 1:a Oktober (i förrgår) som säger att man vid bostadsköp kan låna upp till 85% av köpeskillingen (tidigare fanns det en del låneinstitut som lånade upp till 95% även om det vanligaste var 90%). Ja det var ju kul tänkte jag. Ska man köpa en lägenhet för 3miljoner ska man alltså hosta upp 450 000kr i kontantinsats. Dom pengarna har inte jag på ett konto och eftersom jag bor i en hyresrätt så har jag inte såna pengar investerade i en tidigare lägenhet heller.

Den där nya lagen kändes sådär kul. I princip skulle man få spara X antal år för att få ihop dom pengarna. Men...och nu kommer det stora men:et....När jag skrev inlägget som jag länkar till ovan i Juni så ansökte jag och fick även ett lånelöfte på 3 miljoner. Vet inte ens varför jag ansökte eftersom jag som sagt inte hade konkreta planer på att köpa. Har ingen aning om heller varför jag sökte på just den summan ?

När jag tittade närmare på lönelöftet så var det 95% jag kunde låna till. Dessutom såg jag något datum på löftet som sa att det gällde till 8:e November...hmmmm....Jag ringde upp banken och frågade huruvida det här fortfarande gäller med tanke på lagen som träder i kraft 1/10. Fick till svar att de som gjort ansökan om lånelöfte innan ett visst datum kunde använda det tills det gick ut.

Så för att återknyta till det här med synkrodestiniteten så är den här storyn ett rätt bra exempel för min del. Det är så många slumpmässiga tankar/val/handlingar från min sida som ser helt ologiska ut en och en, men som tillsammans leder till en konkret möjlighet.

För att göra en lång historia kort, så gäller att om jag vill köpa lägenhet så är det rätt bråttom ;=) Deadlinen går som sagt ut den 8:e November så det känns lite som nu eller aldrig om jag ska in på marknaden.

Å andra sidan tänker jag såhär; hittar jag ingenting att köpa eller bestämmer mig för att inte köpa så har det säkert en mening också. På något vis är jag ocksp ganska säker på att allt kommer lösa sig till det bästa för min del. Jag lägger mitt öde i händerna på "Universum"..he he he.

Så idag är the main plan att jag ska iväg på visningar ;=) !

6 kommentarer:

Tears and Pearls sa...

Jag hoppas på att du hittar en lägenhet du vill köpa innan dess! :)
Ibland tror jag på universums idéer, ibland inte..
KRAM

Fröken Svensson sa...

Jag är helt övertygad jag också om att det finns "en slags högre makt" som tar en dit det är menat men att man även måste vara lyhörd själv för att "go with the flow". Jag vet inte hur många gånger jag varit med om liknande situationer och det har alltid blivit till det bättre i slutändan om det för tillfället har känts surt då något inte gått som velat just då. Jag skulle sett det som en mening med att du tog lönelöftet och att det forfarande gäller, se om du hittar nåt och gör du inte det.. ja då är det inte menat. :)
Puss!!!

Anonym sa...

Bli inte förvånad om du inom en snar framtid håller på att packa alla dina saker =)

Singelsussi sa...

Kul! Jag har också en del på gång, vi måste som sagt snacka snart igen. kram

Janet sa...

Jag har alltid tyckt om ditt sätt att tänka och reflektera över saker och ting =)

Jag tror helt klart också på det där med universum och på karma (höll på att skriva krama och
sånt tror jag himla mkt på oxå förstås;P )

Du är en klok kille med gott hjärta och jag vet att gott i alla dess former kommer hitta tillbaks till dig i sinom tid.
I just knooow it! ;D

Kram

Douglas sa...

TP: Det gör jag också ;=)

Nä nog finns det händelser/ erfarenheter i livet som jag faktiskt hade klarat mig utan också.

KRAM!!

Fröken: Jag är också tämligen säker på en högre makt även om jag inte ens är i närheten av att kunna ge ett uttömmande svar på VAD jag tror på eller hur den "makten" ser ut.

Nä om jag inte köper lägenhet finns ju alltid pengar att resa för....;=))

PUSS!!

oskrivnablad: Hi hi nä du har nog alldeles rätt ;=)

KRAM!!

Sussi: Det låter spännande ;=) !

Janet: Hello long time no seen ;) ! Tack snälla för dina ord !

Krama tror jag också mycket på, däremot är jag inte så säker på det där med Karma ;=)

Jag hoppas verkligen att du får rätt ;=) !!

KRAM!!