fredag 11 juni 2010

Köpa lya ?

Livet känns bra just nu. Träningen har gått riktigt bra och det märks på många sätt. Jag sover 6-7h varje natt och är utvilad trots att jag vaknar 6 på morgnarna. Jag blir inte sådär jättetrött på eftermiddagarna utan kan lätt hitta på saker på kvällarna.

Jobbet har gått finfint. Har gjort riktigt roliga saker senaste veckorna vilket gjort att veckorna bara flugit iväg och helt plötsligt har jag semester som väntar ;=)

Jag har även fått ett rejält lånelöfte från en bank ifall jag nu vill köpa lägenhet. Skulle dock behöva spara ihop till en handpenning vilket inte är det lättaste då sparande inte är min bästa egenskap. Fast efter sommaren har jag bestämt mig för att lägga undan en del varje månad.

Bostadsköp var det ja. Jag är tveksam, även om jag skulle älska att bo i stan. Jag är väldigt mycket emot att ta lån eftersom man aldrig vet vad som händer i jobbet. Å ena sidan har jag tillräckligt med erfarenhet nu för att vara ganska säker på att få jobb oavsett vad som händer. Dessutom sitter jag stensäkert där jag är nu. Men tänk om det händer någonting som gör att jag inte kan jobba heltid ? Att sitta där med 9-10000 i bostadskostnad lär ju vara sådär då. Dessutom kommer det vara rätt svårt att spara pengar även om lägenheten i sig är ett sorts sparande.

Men det som också får mig att backa är bland annat det som hände i helgen. Jag och min kompis hamnade på en fest hos en tjej som han håller på och dejtar. Musiken var väl rätt hög, men inte så hög att det motiverar att det kommer ner en granne redan 23.00 som klagar över att min 3-åriga son inte kan sova. Nähä tänkte jag och hade plötsligt en otrolig lust att vara grymt dryg och dra till med något i stil med har du provat att ge honom en sömntablett?. Då ska man veta att hon bodde 5 våningar högre upp!

En annan gång var vi hos en kompis där vi körde singstar och grannen knackade på redan 22 på en vardagkväll. Där var vi inte det minsta högljudda.

Så för att göra en lång historia kort. Skulle jag lägga 3 miljoner på en lägenhet och ha såna här grannar skulle jag bli vansinnig. Och dom på mig för jag skulle garanterat säga ifrån rejält. Det här är ju ett skämt. Någon måtta får det väl ändå vara på vilka friheter folk kan ta sig när det gäller gnällandet ? Och om man nu vill ha lugn och ro, varför flyttar man in till city ???

Nä nu plockar jag fram Sambucan och en cigarill för att komma ner i varv ;=)

Ha en alldeles underbar helg mina kära bloggvänner !

7 kommentarer:

Pettiwoman sa...

Ha en underbar helg du också vännen!

Njut av den där cigarillen :o)

Kram

Varför vara perfekt.. sa...

Ha en underbar helg du med !! <---KRAM--->

Anonym sa...

Ja det är mycket att fundera på innan det ska köpas svindyr lya.
Man borde få provbo och se hur grannarna är =)

Ha en underbar kväll med sambuca. Ta ett glas för mig med är du gullig.
Kram

Singelsussi sa...

Men du, säkerheten på lånen är ju lägenheten. Om du blir av med jobbet eller av annan anledning hamnar i ekonomisk kris så säljer du lägenheten. Du tar ju inte alla lån utan att ha en säkerhet. Men visst, det är väldigt mkt pengar. Och det där med grannar, det kan man ju råka ut för överallt. I stan, utanför stan, i bostadsrätt och i hyresrätt. Det är ju ingen garanti att slippa tjatiga grannar bara för att man stannar i hyresrätt liksom :) Kram

Fröken Svensson sa...

Så där funderar jag också. Jag vill inte ha lån, men samtidigt så pratar alla så gott om bostadsrätter och vilka affärer de gör på dem. Känner mig också kluven, men jag resonerar så att så länge det löser sig med hyresrätter och jag får bo där jag vill så föredrar jag det.

Det där med grannar är ju helt otroligt vad folk kan gnälla. Ok om man festar jämt och har hög musik så det verkligen dånar, men annars får man som granne bita ihop. Alla har rätt till fest en gång i månaden har jag hört.

Du gjorde rätt som tog den där cigarillen! Puss!!

Billie sa...

Velpelle? Vad du än flyttar till så finns det ju en risk att du får "fel" grannar. Och förutom dessa skräckexempel då.. Hur många gånger har du själv råkat ut för att grannarna är helt odrägliga? Jag har bott på nio olika ställen i min stad och aldrig varit med om att en granne är så sur och grinig..

MEN! Varför inte ta pengarna och köpa ett sommarställe istället? ;D

PPG!

Douglas sa...

Pettiwoman: Tack baby ! Cigarillen röktes i stillhet ;=)

Kram!

VVP: Tack!

Kram!

oskrivnablad: Mmm som det är nu så kommer jag nog ligga lågt ett tag och spara pengar.

Kram!!

Sussi: Nä det är som du säger. Men det är ett strul/meck att sälja och hela den biten. Och grejen är väl mer den att jag har jättebra grannar som det är nu.

Kram!

Fröken: Hehe jag har hört att man har rätt till fest en gång i veckan....

TYcker du resonerar klokt. Jag är också "livrädd" för ett stort lån. Finns ju en hel del skräckexempel på det.

Pusspuss!

Billie: Jag har haft tokflyt med mina grannar och aldrig haft problem.

Däremot låter ju din ide om sommsarstuga inte alls dum...!! Det ska övervägas.

PPP!