söndag 24 oktober 2010

Känslomässig vecka

Det har varit en väldigt omtumlande vecka som har innehållit så mycket olika känslor att jag knappt vet vad som är bak eller fram. Jag känner mig helt slut, trots att jag inte gjort tränat eller ens varit och festat. Fick ett mail från chefen i förrgår där min kollega enligt utsago för första gången nu kan sitta i rullstor efter sin hjärnblödning. Han kommunicerar genom att nicka på huvudet och klämma åt handen och tar gärna emot besök. Jag vet inte vad jag ska säga. Det är så sjukt hemskt och man får hoppas att han repar sig. Det tillståndet som han är i nu kanske iofs är det "vanliga" när man precis kvicknat till ?

Sen har jag även hunnit med att buda på en lägenhet. Mitt sista bud la jag in 1 dygn efter det senaste och jag sa till mig själv att om det blir en höjning till så drar jag mig ur. Den höjningen kom sen som ett brev på posten. Det är rätt intressant hur man påverkas när man är mitt i en budgivning. Att koncentrera sig på jobbet är i princip helt omöjligt.

Direkt efter den där höjningen i Onsdags skulle jag visa några lägenheter till en kollega som också är på jakt. Jag hade kollat in dom innan och såg att det var nyproduktion och därmed troligtvis skulle bli för dyra. Sen när vi satt vid min dator såg jag att det var fastpris på dom och då blev utgångspunkten helt annan. Så jag ringde mäklaren angående en lägenhet vid lunch och bokade privat visning senare på eftermiddagen. Till saken hör också att det var "först till kvarn" och alltså ingen budgivning. Lite besviken blev jag när jag kom fram och såg att planlösningen var som hej kom och hjälp mig. Inte en enda rät vinkel i hela lägenheten typ (hur lätt är det att möblera ?) och ett minimalt sovrum.

Så jag var på väg därifrån innan jag frågade honom om han inte hade någon annan som kunde vara av intresse. Fick se en lägenhet, eller rättare sagt, det som skulle bli en lägenhet då det i princip bara var betong överallt.

Åkte sen hem till päronen på kvällen och såg att det 1 dygn efter att dom hade lagts ut på nätet, redan hade sålts 6 lägenheter (!). Så det var ju till att bestämma sig rätt fort och efter samråd med föräldrarna och frågestund med mäklaren så bestämde jag mig för att köpa.

Så jag har varit helt tagen känslomässigt. Det har varit allt från att byggfirman ska gå i konkurs till att mäklaren ska sjappa med mina pengar. Har kollat upp både fastighetsbyrån/mäklaren/byggföretaget via Google och Flashback...ha ha ha. Fatta hur sjukt det är att se nånting i 5-10min och sen vara redo att punga ut med miljoner ? Jag som i vanliga fall aldrig har sömnproblem vaknade kl 5 på morgonen både i Fredags och igår när jag skulle skriva kontraktet. Snacka om att jag haft typ 1 miljon tankar och scenarior i skallen

Men jag tror innerst inne att jag gjort en bra affär. Av de 10-12 budgivningarna jag har följt är det inte många som har gått under 60000kr/kvm och den här får jag köpa loss för runt 56 500kr/kvm. Att det dessutom är nyproduktion med låg avgift och en planlösning som jag gillar (öppet mellan kök och vardagsrum) gör att det känns rätt även om det känns rätt läskigt också.

9 kommentarer:

Billie sa...

Alltså...

Jag som tycker att JAG är hysterisk. Lugna ner dig gussen ;)
Andas...

En massa grattis till dig och jag är säker på att det kommer gå hur bra som helst. Jag tror att det var bra för dig att kunna ta ett snabbt beslut, nåt som är lite olikt dig. Ibland måste man göra något annorlunda och så blir det hur bra som helst i slutändan :)

En lgh i Sthlm går dessutom ALLTID att sälja och hur ofta förlorar man på det? :)

Vi väntar så klart på inbjudan till inflyttningsfest nu... :D

PPG!

Fröken Svensson sa...

Grattis!! Det måste kännas bra men läskigt förstår jag. Jag hade också funderat på saker och ting ;) Förvånad att du tog ett sånt snabbt beslut, men se det så här: nu är du inne i svängen och du fick fen billgiare + (antar jag) "bara" betala 10 % i insats =)

Förstår att det måste vara hemskt att din kollega som nyss var frisk är så pass dålig. Min farmor fick en stor stroke o jag var den som fick sen henne som ett paket då hon varken kunde äta, öppna ögonen el prata men hon förstod allt. Det är så hemskt att se hur snabbt ett människoliv kan slockna. Vi får vara glada åt livet och leva det medans vi kan.

Ta hand om dig och oroa dig inte för lägenheten nu (säger jag som är i min "härva" haha). PUSS!!

Fröken Svensson sa...

Trött nu så det blev en del stavfel, men hoppas du ändå förstår vad jag skrev :) God natt!

Anonym sa...

HA!! Vad var det jag sa ;-) Nu har du Din lägenhet. Grattis!!

Pettiwoman sa...

Då får man väl grattulera till nyinköpet :o)

Kramar

Billie sa...

Just det. Tänkte på det med sömnen. Det är fullmåne nu och kan få den som sover allra bäst ur gängor. Jag har haft jättemycket drömmar och sovit rätt obra dom senaste nätterna.

Bara en tanke! :) Även om såklart alla orostankar kan spela ett sprätt för sömnen.

Douglas sa...

Billie: Mmm fast det är lite scary att ta ett snabbt beslut på något SÅ viktigt. Det är ju inte direkt som att välja mellan en 88:an och en Nogger ;=)

Jag tror att det blir bra till slut och som du säger vet jag inte heller någon som sålt med förlust.

Hmmm har för mig att det var NÅGON som inte skulle bjuda in mig till muffins-festen....;=)

PPP!

Fröken: Ja det var väldigt läskigt men nu känns det helt ok.

Ja jag kände det som att det är en chans att göra en väldigt bra affär och då var det snabba beslut som behövdes.

Jag hade ett lånelöfte där jag faktiskt "bara" behövde betala 5% i kontantinsats.

Mmm jag är väldigt väldigt lycklig över att jag än så länge är frisk på alla sätt och vis.

PUSS!!

oskrivnablad: Hehe ja jag håller med dig den dagen jag har nycklarna i handen...

Och jag tror minsann att det snart är min tur att säga VAD VAR DET JAG SA...;=) ?

KRAM!!

Pettiwoman: Tack ! Men helt lugn blir jag när jag har nycklarna i handen ;=)

KRAM!

Billie: Hmmm ja inte för att jag tror på det där, men kanske finns det bevis på att det faktiskt fungerar så ?

PPP!

Billie sa...

Det jag menar är att om man gör allting likadant hela tiden kommer det aldrig ske någon förändring :) Men jag tror nog att vi båda förstår vad vi menar :)

Tror inte att det finns någon forskning (så typiskt killar att behöva nåt sånt btw!) men jag vet många som får problem att sova under måntiden i månaden.

PPG!

Douglas sa...

Billie: Nä det har du så rätt i så ! Samma beteende = samma resultat. Enkel matematik.

Haha ja du är nog inte helt snett ute där heller...;=)

PPP!