söndag 19 september 2010

Jobbutvärdering

Veckorna flyger fram och jag förvånas över att det var nästan 1 vecka sen mitt senaste inlägg när det känns som att jag skrev det för 2-3 dagar sen. Hursomhelst, det roligaste som har hänt är den projektutvärdering vi hade i Måndags angående de senaste 6 månaderna. Jag fick väldigt mycket beröm av vår tekniska projektledare och det kändes nästan genant att sitta där och bara ta emot.

• Teknisk kompetens
Douglas är en mycket duktig utvecklare och har en bred kompetens på java området. Han är mycket mån om att lösningar ska göras så bra som möjligt. Douglas tekniska kunskaper har också kommit till användning vid kodgranskning och han är även duktig på att dela med sig av dem.

• Strukturerad
Angriper arbetsuppgifter och problem på ett mycket systematiskt och metodiskt sätt. Tänker igenom problem noga innan han ger sig på att lösa dem. Tillsammans med hans breda javakompetens och strukturerade arbetssätt gör att Douglas lösningar blir av mycket bra kvalitet.

• Sund inställning
Douglas är den som alltid ställer upp, behöver man hjälp så hjälper han till. Han har en mycket bra lagkänsla som är mycket viktigt i projektet, dvs. vi jobbar åt samma håll och att vi måste hjälpas åt oavsett vilka uppgifter.

• Socialförmåga och teamkänsla
Douglas är mycket social och trevlig. Han har ett öppet och naturligt förhållningssätt till sina kollegor vilket skapar ett trivsamt klimat att arbeta i. Han drar med de andra i teamet för att på så sätt skapa en gemenskap.

Just när det gäller jobbet så har jag alltid haft svårt för att ta till mig beröm. Det beror nog på att jag fick en så tuff start när jag började jobba. Fick ju som bekant mitt första jobb utomlands och det var väldigt mycket prestationsångest och krav på mig från i princip dag 1. Mitt självförtroende var inte direkt det bästa och det har satt sina spår. Ända sedan jag började plugga tom. så känns det som att jag jobbat i uppförsbacke. Jag kunde ingenting om datorer när jag började. Så när jag hörde min projektledare säga det som hör till min tekniska kompetens (och när jag läser det såhär i efterhand) frågar jag mig själv, är det MIG hon pratar om ;=)?

Lite på samma sätt var det i veckan som gick när en av konsulterna som jobbar i vårt projekt berättade att han ska sluta. Han frågade mig om jag ville börja jobba hos dom då dom "söker duktiga utvecklare". Jag blev rätt paff och skruvade på mig lite besvärat när jag svarade duktiga utvecklare ? Är du säker på att det är mig du menar...ha ha ha?

Nåväl det här är väl en sak jag får öva på och ta till mig. Jag har kunnat göra det på andra områden och ska väl kunna fixa det nu också.

4 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Klart du ska ta åt dig. Sådana där ord säger man inte utan anledning. Sträck på dig :-)
Puuuusss!
Ps) Nä, du bloggar för lite ;) Ds)

Douglas sa...

Fröken: Ja jag ska verkligen försöka...*sträcker ut mig i soffan* ;) !

Mmm jag vet ska skärpa mig på den fronten också.

Puss!

Billie sa...

Tänk att en komplimang är som en present! :) En present säger man ju tack till, eller hur? :)

Man får sällan beröm, det är någonting man jobbar sig till och FÖRTJÄNAR.

Go!

PPG!

Douglas sa...

Billie: Hmm det var klokt tänkt. Då blir det ju som att man per default tackar ;=)

Det andra du säger stämmer också väldigt bra (någon vaknade klok som en bok märker jag ;=) ).Beröm ger folk väldigt sällan så nog borde man ha gjort sig förtjänt av det då man får det.

PPP!