söndag 11 oktober 2009

Kort reflektion

För inte så länge sedan läste jag ut Munken som sålde sin Ferrari. Det är en bok som jag tycker väldigt mycket om. Den innehåller en hel del visdom. Saker som är rätt självklara men ändå så svåra att omvandla till något praktiskt i livet. Det som jag kommer ihåg mest såhär i efterhand är det som författaren menar är hemligheten bakom ett lyckligt liv (med mina ord uttryck).

Ta reda på de saker i ditt liv som ger din tillvaro mening, och gör dom sakerna så ofta som det bara är möjligt.

Jag har själv funderat i dom här banorna men inte kunnat få ner det i en så koncentrerad form som författaren. Detta tror jag faktiskt man kan tillämpa på alla områden i livet. För länge sedan skrev jag ett inlägg om hur viktigt det är för mig att en framtida flickvän tar fram de sidor jag tycker bäst om hos mig själv och låter mig ge uttryck för dom ! För hittar man denna partner, lär man öka chanserna rejält till att ha ett lyckligt förhållande. Överlag tror jag att det här är det viktigaste när det gäller de personer som man har en relation med (vänner/familj etc)

Det är också därför som jag i vardagslivet har mina rutiner. Till exempel på morgnarna brukar jag ta mig tid när jag äter. Jag tycker så mycket om lugnet/tystnaden på morgonen, att jag gärna upplever den lite längre. De dagar jag kör min rejäla smoothie till frukost och därmed får i mig frukosten på 3min, så brukar jag försöka läsa någon bok i 15-20min innan jag drar iväg. Detta är verkligen att otroligt bra sätt att slippa börja dagen med stress, som dessutom ofta hänger med hela dagen.

8 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Jag är glad över att få ha en så förståndig gudfar som dig! Det där med att ta fram det bästa ur en person: Håller med totalt! Man ska bli lyckligare av att vara tillsammans med någon, annars kan det faktiskt vara. Kloka ord av dig(som vanligt).
Kram!

Singelsussi sa...

Självklart ska en partner både ta fram det bästa ur dig och låta dig ägna sig åt det som gör dig lycklig! (om detta inte råkar vara att knarka, supa och vara otrogen förstås..)Och det där att njuta av stunderna och vardagsrutiner, lukta, smaka, känna och använda sina sinnen - det är Mindfulness det Douglas! Och det kan du bara så där. Kram

Anonym sa...

Boken tar upp en hel del bra saker som är mycket tänkvärda.

=)

Yrsa sa...

Det kan vara svårt ibland att sålla. Att verkligen veta vad det är som ger mening. Man kan lura sig själv väldigt lätt tror jag.

Hur tar man fram det bästa hos en själv?
Vad vill jag precis just nu?
Hur skulle jag må om/när jag gjorde/gör det?

Att lyssna på sig själv tror jag är nyckeln till lycka. Lyssna på vad kroppen säger, vad den inre rösten säger. Det är det som är Gud. Det är det som är den högre makten. Du är den som har alla svar. Du är den som vet vad du mår bäst av. Du är den som vet vad du behöver. Du vet. Det gäller bara att våga lyssna. Lyssna och du ger dig själv svaren.

Du verkar lyssna mycket på dig själv. Du verkar ha spetsat öronen för din röst.

Fortsätt så!

Då löser sig allt :-).

Allt har en chans, alla har vi en möjlighet
Krävs bara av oss att våga.
Vi kan göra allt vi vill. Allt som vi vill åstadkomma kan vi göra nu.
Tro på dig själv!
Tro bara på att allt löser sig till det bästa.
Våga sätt din tillit till dig själv.
Tro kan flytta berg var det någon som sa för länge länge sedan
Om du bara ger dig själv en chans så ska du se att allt löser sig!

Du är ju underbar för att du är du :-). Ingen annan är som du.
Och när Hon kommer så kommer allt det underbara att skina än mer.

Kram från Flumfia

Pettiwoman sa...

Fina tankar från en klok kille! Kan bara hålla med..

Massaor av kramar!

Petra

www.pettiwoman.blogg.se

Douglas sa...

Fröken: Åh tack snälla rara !!

Ja en vacker dag ska vi finna denna speciella person och göra livet fantastiskt för varandra ;)

Kram !

Sussi: Njae jag vete tusan om de grejerna gör en speciellt lycklig i längden ;=) ?

Ja ibland kan jag det. Men jag är övertygad om att jag har ofantligt mycket kvar att lära !

Kram!

K: Oerhört tänkvärda ;=) !

Kram!

Yrsa: Det här är så sant men ändå bland det svåraste i livet att genomföra i praktiken.

Mycket handlar om att inte tänka för mycket. Att inte analysera allting till minsta beståndsdel och
logiskt försöka komma fram till svar. Helt enkelt istället som du säger, lyssna på den inre rösten som ofta ändå är en blandning mellan logik/känsla. Eller iaktta den första känslan som kommer upp när man ställs inför en fråga. För känslor är ärliga, oavsett hur mycket man försöker tona ner dom.
Det handlar otroligt mycket om medvetenhet.

Och ofta vet man faktiskt svaret på frågor man grubblar på innerst inne. Problemet är bara att man inte alltid är så sugen på just det svar man får...väldigt ofta är det så skulle jag vilja säga ;=)

Kram!

Petra: Massor av kramar tillbaka !

Kram!

Astriid sa...

Jag kan inte annat än att hålla med dej i dina tankar.. Så rätt, så rätt.

Däremot skulle jag inte kunna offra sömn mot att äta frukost länge, lr läsa på morgonen om jag ska till jobbet tidigt.. Nej, DÄR är jag inte än :P

Kram!

Douglas sa...

Astriid: Haha ja det krävs rejäl övertygelse för att skippa lite längre sömn på morgnarna...och då kan jag nog säga att jag pratar för typ 90% av befolkningen ;=)

Kram baby!