söndag 18 oktober 2009

Depeche Mode + Nitzer Ebb

Blev ju hyfsat eld och lågor när den här nyheten kom till min kännedom. Helt makalöst att de 2 band som jag tycker mest om ska turnera ihop med Nitzer Ebb som förband !

Kommer ihåg när en ung Douglas var på Hovet en vinterdag i Februari 1988 och skulle titta på Depeche Mode. Förbandet då var Nitzer Ebb och jag tyckte då att det var bland det värsta jag hört. Det var sjukt tempo i låtarna och med en sångare som skrek betydligt mer än han sjöng. Ville liksom bara att det skulle ta slut.

Fråga mig inte hur eller varför, men ändå blev dom ett av mina absoluta favoritband. Har inte missat en konsert med dom i Stockholm sen dess.

Och nu drygt 20 år senare så är alltså samma konstellation på G igen vilket gör mig superglad. Det roliga i sammanhanget är ju att idag så är egentligen Nitzer Ebb ett etablerat band med egen publik som drar fulla hus på sina turnéer. Så att dom ställer upp på en sån här grej måste nog bero på att dom är rätt tighta med grabbarna i DM.

7 kommentarer:

Fröken Svensson sa...

Jag ska mest troligt se dem ;)
Kram!

Astriid sa...

Din musiksmak är lite... Wierd. Det där hade kunnat vara bra om du hade dunkat på bättre med lite trummor och bas. Och så ett högre tempo på det. Men då hade det ju inte varit samma sak, haha.

Vi har helt enkelt väldigt olika musiksmak ;)

Kram

Anonym sa...

Inget jag ska gå på, men skoj för dig =)

Anonym sa...

DM är hur bra som helst.
De andra har jag aldrig hört.

Men vad kul att du får se båda samtidigt.

Douglas sa...

Fröken: Nånting säger mig att du menar Depeche. Om du däremot menar Nitzer Ebb så friar jag till dig HÄR OCH NU...ha ha ha !

Kram!

Astriid: Oh ja det är den verkligen. Kan garantera att du inte är den första som säger det ;=)

Mmm dom har många låtar med bra mycket högre tempo. Den här är en av de lite lugnare. Tycker om den jag publicerade för trycket/basen som tyvärr inte framgår via youtube.

Kram !

K: Hihi det kommer bli grymt roligt !

Kram!

Speciell: DM är verkligen riktigt bra, men frågan är om jag inte hellre ser Nitzer Ebb om jag måste välja ?

NE var föregångarna till Prodigy, som också i flertalet intervjuer sagt att NE var en av deras största inspirationskällor.

Kram!

Fröken Svensson sa...

Haha. Ja till Depeche ;) Har biljett till januari och jag är superglad =)
Kram!

Douglas sa...

Fröken: Det förstår jag !

Kram
/Douglas