tisdag 13 april 2010

Kort reserapport

Aruba var som väntat riktigt härligt. Otroligt fina stränder med kritvit sand där Eagle Beach var favoriten. Måste nog vara den finaste strand jag någonsin besökt. En sak som jag blev överraskad av är hur trevliga människor var. Ofta när man t.ex åkte buss började man prata med människor runt omkring och det var helt naturligt, liksom att hälsa på folk bara så där. Jag är inte sådär jättestort fan av USA men de jänkare jag stötte på var riktigt trevliga. Vet dock inte hur det är när man är där i landet ?

Det som jag också tyckte om är att man blev lämnad i fred. Det kom ingen snubbe som började spela något instrument helt oväntat eller skulle få för sig att sälja någon kokosnöt eller annat krafs som han målat när man låg i sin solstol. Och sist men inte minst kände man sig säker. Det var inte en fattig ö utan rätt modern och det märktes.

Vi bodde hos ett otroligt trevligt amerikanskt par i 60-årsåldern som hyrde ut rum. Jag är ju inte sådär jättekräsen på var jag bor, så länge det är någorlunda lugnt och rent.Paret var sådär skönt genuint varma människor som hjälpte oss med allt.Dessutom fick vi städat rum och frukost varje dag även om pannkakor med sirap och socker inte hör till mina vanliga frukostar direkt...ha ha. Att en av våra grannar var rädd ljudlig när hon hade sex hade vi rätt kul åt. Vi betalade 765$ för 12 nätter för oss båda vilket är riktigt billigt.

Nackdelen med att inte bo på en resort är att man inte har tillgång till barer/pool och solstol. En muta i 70$-klassen till en beachboy vid namn Luis på en av resorterna löste ju den biffen galant för 10 dagar framåt ;=) Och med ens hade vi tillgång till allt man kunde tänkas vilja ha.Blev hyfsat nöjd när en snubbe på en annan resort skulle hyra ut solstolar till oss för 25$...per dag.

Vi gjorde nog det mesta man kan göra. Badade, solade, fotograferade, körde vattenaktiviteter, snorklade och gjorde egna utflykter. Det enda som jag kommer på såhär på rak arm som inte var lyckat var dyken. Eftersom det blåser konstant på ön så blir inte sikten jättebra i och med all sand som rörs upp. Ett dyk dock som var skoj var när vi dök ner på 25m djup och tittade på 2 flygplan som hade sänkts. Kändes lite kusligt att simma in i änden av planet och komma ut där fram. Väntade bara på att det skulle dyka upp något ruttet lik som i skräckfilmer...ha ha ha.

Några saker som jag la märke till :
* Brorsdottern tycker om att bli fotograferad. Vi tog ungefär 1000 kort varav 90% var på henne. Är hyfsat less på att fota nu kan jag meddela ;=)

* Jag och taxichaufförer går inte bra ihop. I Amsterdam skulle en lirare ha 25Euro för en färd som enligt min vän skulle kosta 12-15Euro. Detta påpekade jag för chaffisen som sen sa No no it's least 20Euro and it is extra money for the luggage. Har aldrig hört talas om att man skulle betala extra för bagage ?? Så jag klev ut och tog en annan taxi. Pris ? 15 Euro inklusive bagage ;=)

* På Aruba blev en chaffis förbannad för att jag i förväg frågade vad resan skulle kosta (eftersom dom inte har taxameter). Det gillade inte han. Så det var dags för "utkliv ur taxi Del 2". Till saken hör att han vägrade säga något pris.

* Det spelar INGEN roll hur mycket man än smörjer sig. Man bränner sig ändå. Lika bra att bränna sig fort och flagna så man blir mer tålig för solen.Kändes ju sådär att vara noggrann med smörjning i 1 vecka och sen bränna sig lika mycket ändå.

* 10h flyg är långt. Nästa sak jag ska köpa är en liten 10tums notebook. Och glöm för ALLT i världen inte mp3-spelaren. Ovärderlig när småbarn börjar tjura på planet.

* Min brorsdotter är rätt rolig. Alla tidningar/magasin hon köpte hade något som handlade om sex vilket jag såklart "anklagade" henne för. Hon förnekade givetvis att hon ens läste dom artiklarna. Fick dock svar på tal när hon mycket glatt visade en notis där det stod att Bulgarer, Ryssar och....Ungrare var de mest sexuellt aktiva männen ha ha ha. Sen fick man den där blicken som ska få en att känna sig skyldig ;=)

* Dessutom är hon på det klara med att hon ska gifta sig med sitt ex. Han vet bara inte om det än...ha ha ha. Har vi hört den förut ;) ?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som att ni har haft det fantastiskt =).

Vad härligt att ha det här att minnas tillsammans!

Och vad härligt att komma hem till ett Vårsverige i sol och vara brunbränd och utvilad.

Ta hand om dig nu när du ska in i grottekvarnen igen! =)

KRam

Billie sa...

Vad skönt med ett semesterparadis utan "special price for you", haha :D

Och en vit sandstrand skulle man väl inte tacka nej till.. Men å andra sidan har ju vi våren här nu, wohoo!

PPG!

Douglas sa...

IS: Ja det är inte ofta vi har haft det tråkigt tillsammans.

Utvilad känner jag mig definitivt och min andra önskan om vår här i Sthlm verkar ha slagit in bra i allafall om man tänker på dagen;=)

KRAM!

Billie: Haha DET är ju annars en riktig klassiker ;=)!!

Mmm att bara gå på en vit sandstrand är ju typ terapi för själen.

PPP!

Fröken Svensson sa...

Hahaha! Rolig läsning.
1)Din andra brorsdotter älskar också att vara med på kort :P
2) Du gjorde helt rätt vad gällde chaffisen!
3)Inte bra att bränna sig, det är det man kan få cancer av. Ta solskyddsfaktor 30 nästa gång och var blek ;-)
4) Gillar din andra brorsdotter. Man ska ta det man vill ha hahaha!

PUSS